Planlegger du å bruke sommerferien til å rydde? For mange betyr ferietid også tid til å rydde hytte, hjem og garasje. Kvitte seg med avfall og ting en ikke har bruk for lenger. Men lønner det seg å kjøre avfallet til miljøstasjonen selv, eller å leie container? Her er noen tips som kan gjøre det enklere for deg å velge riktig.
En tidseffektiv måte å bli kvitt avfallet på
Personlig liker jeg effektivitet. Når jeg setter i gang med en oppgave, skal den helst kunne gjøres raskt, og selvfølgelig så enkelt som mulig. Derfor blir du sikkert ikke overrasket over at mitt ryddevalg faller på containeren. Det vil si, det har det gjort tidligere, men i år, hvor jeg hadde mindre å kaste, valgte jeg SmartSekk:
Uansett, både container og sekk gjør ryddingen enkel. Alt du trenger å gjøre er å sette av tid, bestille en container - eller en ryddesekk - og kaste i vei. Uten å tenke på at du må stable på hengeren og rekke avfallsstasjonen før den stenger.
Les også: Er det lov å kaste avfall i sorte søppelsekker?
Hva kan du kaste i en container?
Ikke alt avfall kan kastes i containeren. Du finner en oversikt over avfallstypene som ikke skal i containeren (og SmartSekk) her. Dreier det seg om den type avfall, kan det være smart å velge henger. Hvis du ikke får plass inne i bilen da.
Hva koster det å leie en container eller SmartSekk?
Hvis du lurer på hva det koster å leie oppsamlingsutstyr, kan du klikke på en av disse linkene:
Hva som vil lønne seg for deg, avhenger selvfølgelig av hvor mye - og hva slags - avfall du har, og hva du ønsker å bruke tiden din på.
Les mer: Rydd smart og smidig med SmartSekk
Del en container med naboen
Jeg slår gjerne et slag for å dele containeren med en eller flere naboer. Da er dere flere som kan dele på kostnadene også. Hvis dere velger å leie en container som skal stå i et fellesområde, bør dere vurdere lukkede/låste containere. Slik unngår dere at uvedkommende kaster avfall der.
Vær også obs på sikkerheten. Ta hensyn til barn i nærmiljøet, og plasser containeren i trygg avstand fra husvegger med tanke på eventuell brannfare.
Velger du henger? Dette bør du passe på
Hvis du har så lite avfall at det lønner seg for deg å kjøre bort avfallet selv, eller uansett foretrekker å gjøre det, må du huske å sjekke både førerkort og vognkort før du kjører med henger. Ellers kan du fort få en uforutsett kostnad hvis du blir stoppet i kontroll. Det finnes flere eksempler hvor folk har måttet sette fra seg hengere fulle av avfall langs veien fordi de har kjørt med større hengerlass enn de hadde lov til.
Det er selvfølgelig viktig med sikkerhet på veiene også. Pass på at du sikrer lasten slik at den ikke forskyver seg eller faller av. Statens vegvesen har gode tips: Bruk badevekta på tilhengeren.
Er gjenbruk et alternativ?
Avfall er en ressurs. Det som kastes i containeren går til gjenvinning eller energiforbrenning. (Hvis du er bekymret for hvor det blandede avfallet ender, skal du vite at det blir sortert, så du trenger ikke ha dårlig samvittighet for det.)
Men, uansett om du velger å kaste avfall i container, SmartSekk, eller ta det på en henger, bør du vurdere om gjenbruk er et alternativ: Er det noe av det du skal kaste som kan brukes av andre?
Ta kontakt med en gjenbruksforretning i nærheten av der du bor. Ofte kan de komme og hente. Kanskje er det en mulighet å ha en byttedag i nabolaget, på skolen eller i idrettslaget. (Om ikke nå i sommer, så til høsten). Stadig flere byer tilbyr også gratis utleie av forskjellig utstyr. De kan være interessert i det du skal kvitte deg med hvis det er i brukbar stand.
Er du usikker på hva og hvor du kan sortere avfall der du bor, anbefaler jeg et besøk på nettsidene til sortere.no. Der finner du meste av relevant informasjon om renovasjon, åpningstider på miljøstasjon og kildesortering på ditt hjemsted.
Et lite råd til slutt: Husk å nyte finværet når (og hvis) det kommer. Sjekk værvarslet og planlegg ryddingen på en gråværsdag. Er vi heldige blir det ikke så mange av dem i år.
God sommer!
Dette innlegget ble første gang publisert 11. juli 2017, men har siden blitt oppdatert.