Bilverksteder har ofte store mengder farlig avfall. Som verkstedeier eller driftsansvarlig bør du ha oversikt over hvilket avfall som klassifiseres som farlig avfall, og hvordan det skal oppbevares og håndteres.
Bilbransjen er kjent for å ha miljø høyt på agendaen, med mange og strenge krav til dokumentasjon, sertifiseringer, regnskap og statistikk. Norsk Gjenvinning samarbeider med NBF for å videreutvikle bærekraftige løsninger for avfallshåndtering i bilbransjen. Målet er at mest mulig avfall blir til resirkulerte råvarer, enten ved gjenbruk eller materialgjenvinning.
NBF arrangerer Bilbransjens dager 26.–27. november. Det er en utmerket mulighet til å rette søkelyset mot håndtering av farlig avfall på bilverksteder, for å ivareta både helse og miljø.
Hva er farlig avfall på et bilverksted?
På et bilverksted oppstår det flere typer farlig avfall som må håndteres riktig:
- Olje og oljefiltre: Brukt motorolje inneholder skadelige stoffer som kan forurense vann og jord dersom de ikke samles inn og behandles riktig. Oljefiltre, som også inneholder olje, regnes som farlig avfall.
- Batterier: Blybatterier, som ofte brukes i kjøretøy, inneholder tungmetaller som bly og syre som kan lekke ut og forårsake skade på miljøet.
- Bremsevæske, frostvæske og kjølevæske: Disse væskene inneholder kjemikalier som kan være giftige både for mennesker og miljøet. Spesielt kjølevæske kan inneholde etylenglykol, som er svært giftig.
- Spraybokser: Brukte spraybokser fra rengjøringsmidler eller maling inneholder ofte trykkgasser og kjemikalier som klassifiseres som farlig avfall.
- EE-avfall: Elektriske komponenter, som billys, sensorer og ledninger, inneholder miljøfarlige stoffer som må behandles separat.
Les også: Lover og regler for bedrifter som genererer farlig avfall
Slik håndterer du farlig avfall på verkstedet
Håndtering av farlig avfall er ikke bare viktig for å opprettholde god HMS, men også for å følge lover og regler. Her er noen tiltak du bør implementere:
Sortering og oppbevaring
Det er viktig at alt farlig avfall sorteres og oppbevares forsvarlig, og at det ikke blandes med annet avfall. Farlig avfall skal lagres i godt merkede beholdere, og oppbevares på steder hvor uvedkommende ikke har tilgang. Det bør også sørges for at oppbevaringen er sikker mot lekkasjer.
Korrekt merking
Alle beholdere som brukes til farlig avfall må være tydelig merket. Dette gjør det enklere for både ansatte og eksterne avfallsleverandører å vite hva hver beholder inneholder, og hvordan det skal håndteres videre.
Avfallsdeklarering
Når farlig avfall samles inn, må det deklareres på Avfallsdeklarering.no. Dette er verkstedets ansvar, men det kan være nyttig å få hjelp med deklareringsprosessen fra en profesjonell avfallshåndterer som Norsk Gjenvinning.
Rutiner for opplæring av ansatte
Ansatte bør vite hvilke typer avfall som er farlige, og hvordan de skal håndtere det. Regelmessige kurs eller opplæring om avfallshåndtering og HMS kan redusere risikoen for feil og sikre at verkstedet følger lovverket.
Bruk av miljøskap
Miljøsafe er en effektiv løsning for oppbevaring av farlig avfall på bilverksteder. Miljøskapet forhindrer lekkasjer og er utstyrt med brannsikring. Dette kan være spesielt nyttig for oppbevaring av olje, kjemikalier og batterier før de blir hentet for behandling.
Se video: I dag snakker vi om Miljøsafe og oppbevaring av spillolje
Reduser risikoen for alvorlige konsekvenser
Oljesøl er et godt eksempel på farlig avfall som kan forurense både grunnvann og jord. For verkstedet kan det føre til betydelige kostnader for opprydding og risiko for bøter. Slike hendelser kan også skade verkstedets omdømme og føre til alvorlige miljøkonsekvenser for lokalsamfunnet og større økosystemer.
Det er derfor avgjørende for bilverksteder å håndtere farlig avfall på en forsvarlig måte og sikre at alle ansatte er godt informert og involvert i risikoreduserende tiltak. Du kan blant annet få eksperthjelp av en Kjemiker på vei, slik at verkstedet har kontroll på alle aspekter av miljøansvaret.