Slik velger du rett kildesorteringsutstyr

Av Rune Jahnsen 18. februar 2020

Norsk-Gjenvinning_kildesortering-Gumpen-Auto_skjermdump_2020-02-17

Lurer du på hvordan din bedrift kan kildesortere mest mulig effektivt eller er du usikker på hva slags kildesorteringsutstyr dere egentlig trenger? Ta riktige valg med  disse enkle tipsene.

Skal du kildesortere må du se på både avfall, plassering, logistikk - og selvfølgelig utstyr. Å ha det rette oppsamlingsutstyret er en grunnleggende forutsetning for effektiv kildesortering. Og å vite hva slags avfall som produseres, selvsagt.

Fastslå avfallstyper

Det første du bør gjøre før du velger kildesorteringsutstyr, er å fastslå hva slags avfall bedriften din produserer.

Kanskje har dere avfall som må sorteres ut, som farlig avfall, eller EE-avfall. Da stilles det egne krav til oppbevaring og emballasje. Hva trenger dere for å sikre en forsvarlig og lovlig håndtering av dette? Er du usikker på hvilke krav som gjelder, kan du kikke på denne artikkelen: Dette bør du vite om farlig avfall.

Last ned gratis guide: Effektive og miljøriktige avfallsløsninger

Hvor mye avfall? 

Du må også se på volumet. Både fra et miljømessig og økonomisk perspektiv. Det kan være avfallstyper som kanskje ikke bør kildesorteres. Har dere for eksempel små mengder klar plastfolie, men mer av farget plastfolie, kan det tenkes at det beste er å bare sortere ut farget plastfolie.

Produserer dere avfall med mye volum, bør du se på tømmehistorikken og transportkostnadene. Hvis disse kostnadene utgjør mer enn 60-70 prosent av totale avfallskostnader, er det på tide å ta noen grep. Normalt bør dette beløpet ligge på 40-50 prosent. Dette er selvfølgelig geografisk betinget, men ulike utstyrstyper som komprimerer og reduserer avfallsvolumet, kan gjøre en stor forskjell i kostnadene.

Les også: Slik øker du kildesorteringsgraden

I tillegg til reduserte transportkostnader, blir miljøbelastningen mindre. Det kan være lurt å avtale en gjennomgang med avfallsleverandøren din hvis du tror det er penger å spare. Ofte sitter de på erfaringstall fra forskjellige bransjer og kan gi deg gode råd både med tanke på utstyr og logistikk.

Hva slags oppsamlingsutstyr har dere – og blir det riktig brukt?

Det er naturlig at du skaffer en oversikt over eksisterende utstyr også. Gjør det fortsatt nytten sin, og blir det brukt på riktig måte? Kanskje er det behov for noen oppgraderinger - hvis avfallstyper, eller mengder har endret seg  Et typisk eksempel er containere som har blitt for små, og som dermed har økt antall tømminger. Kanskje har dere fått nye ansatte som ikke vet hvordan utstyret skal brukes, og hvorfor? 

Eller har derekildesorteringssystem lokalt på arbeidsplassen, men ikke på avfallsrommet? Det nytter også fint lite med avfallsbeholdere som er inndelt for sortering hvis alt avfallet likevel havner i en og samme sekk på rengjøringstrallen, fordi den mangler en tilsvarende inndeling.

Kanskje har dere en oppbevaringsløsning for farlig avfall, men ingen vet hva farlig avfall er, og kaster det i restavfallet?

Frisk opp kunnskapene om kildesortering og avfallshåndtering i bedriften også, hvis det er nødvendig – og forsøk å se ny muligheter. 

Se mulighetene

Kanskje kan det eksisterende utstyret brukes på andre måter enn det gjør i dag: Gamle traller kan for eksempel tilpasses nytt sorteringsbehov med enkle justeringer. Hvilke muligheter finnes? Hva om komprimatoren dere har stående kan brukes på noe annet enn det den har vært brukt til tidligere? Tenk kreativt! Ta gjerne en titt i NG-butikken for å se nærmere på forskjellige typer kildesorteringsutstyr. 

Hvor i logistikken skal utstyret være?

Plassering og disponibel plass påvirker som nevnt også valget. Hvor skal det stå? Skal det stå i et kontorlandskap bør det helst være både brukervennlig og pent å se på. Har dere et industribygg, blir utseende sannsynligvis mindre viktig. Og hvor mye plass har dere til rådighet?

Dessuten er det sentralt hvor avfallet oppstår. Logistikk er mer enn lagerbeholdning og varetransporter. Legg opp til en effektiv og sorterbar løsning fram til innsamlingspunktet hvor avfallet blir hentet.

Merking

Skilt og plakater er en viktig del av kildesorteringsutstyret. Sjekk derfor om utstyret og beholderne dere har er godt nok merket. Det kan bli dyrt hvis det blir oppdaget på avfallsmottaket at den komprimerte pappen dere leverer inn er blandet med poser fylt med restavfall. Tydelig informasjon slik at alle kan se hva som skal kastes hvor, må være på plass - der utstyret er.

Les også: Fargelegg kildesorteringen

Trenger dere hjelp i arbeidet med å velge riktig utstyr, hjelper vi gjerne til. Et godt tips er å starte med å laste ned guiden vår. Her finner du blant annet forslag til hva slags utstyr forskjellige bransjer kan ha nytte av.

LAST NED GRATIS GUIDE: Guide for effektive og miljøriktige avfallsløsninger

 Dette innlegget ble første gang publisert 23.5 2017, men har siden blitt redigert og oppdatert.

Temaer: kildesortering, avfallsløsninger, avfallshåndtering


Rune Jahnsen's photo

Av: Rune Jahnsen

Rune Jahnsen har jobbet i Norsk Gjenvinning siden 1994. Først som selger for avdeling Oslo, og fra 1998 som Key Account Manager for konsernavtaler. Han jobber med utvikling av utstyr, merkeprogram og konsepter for våre kunder. Rune har ansvar for flere store nasjonale kunder, og har lang erfaring med tilrettelegging av avfallsløsninger med høy gjenvinningsgrad.

Epost

Skriv en kommentar:

Norsk Gjenvinning er Norges største leverandør av gjenvinnings- og miljøtjenester. Våre tjenester omfatter bl.a. avfallshåndtering, metallgjenvinning, industriservice, farlig avfall, og mye mer. Hver uke publiserer vi nye innlegg her på Gjenvinningsbloggen. Følg oss gjerne!

Besøk også www.ngn.no
Guide for Effektive og Miljøriktige Avfallsløsninger

Siste innlegg

Temaer

se alle