Avfallsrommet på Kvadrat kjøpesenter, Stavanger
Skal du lykkes med kildesortering er tydelig merking og skilting noe av det viktigste du må få på plass. At informasjon øker sjansene for at brukerne kildesorterer riktig, er innlysende. Men hvis du i tillegg tydeliggjør sammenhengen mellom kildesortering og avfallskostnader, skaper du ytterligere forståelse. Og det kan du enkelt gjøre med farger!
Begynn med en avfallsoversikt
Skaff deg først en oversikt over hva som skal kildesorteres. Noen avfallstyper har myndighetene allerede lagt føringer for; de skal kildesorteres og håndteres på en bestemt måte. Det gjelder blant annet farlig avfall. Når dette er kartlagt vil det være naturlig å finne ut om dere har avfallstyper som har lave kostnader. Deretter bør hensynet til økonomi og miljø avgjøre hva som skal sorteres ut.
Spør gjerne brukerne på dette stadiet. Hva tenker de? Ved å involvere dem, får de eierskap til avfallshåndteringen og økt motivasjon for å gjøre ting riktig. Det er viktig at avfallsutstyr for intern bruk er tilgjengelig for dem som skal bringe avfallet videre til avfallsrom.
Er du usikker på hva som lønner seg å kildesortere, be avfallsleverandøren om råd.
Sørg for god informasjon om kildesortering og nytteverdi
For å lykkes er det avgjørende at du når ut med god informasjon til alle involverte. Gjerne på flere språk om nødvendig. Informer om hvor og hvordan man sorterer avfallet, og ikke minst hvorfor. Dette øker sjansene betydelig for at alle er lojale mot løsningen, slik at den vil fungere i hverdagen.
Det finnes helhetlige informasjonsprogram som ivaretar alle behov. Du kan lese mer om det hos Norsk Gjenvinning.
Bruk merking, skilt og farger
Foruten informasjon til den enkelte, handler det også om å synliggjøre hvilke avfallstyper som skal legges i de ulike kildesorteringsbeholderne. Dette gjelder uansett om det er snakk om avfallsbeholdere på den enkeltes arbeidsplass eller på avfallsrommet. Merkingen bør ha:
- Beskrivelse av avfallstype, gjerne på flere språk
- Symbol/piktogram
- Fargekoder som grønt, gult og rødt
Fargekoder kan brukes for å illustrere hvilke avfallstyper som har lave, medium eller høye kostnader. Du kan fargelegge hele vegger, eller bare merke beholdere.
I Norsk Gjenvinning har vi laget en standard avfallsguide og plakater for forskjellige avfallstyper til kontorlokaler og avfallsrom. Har du spesielle ønsker med tanke på design og materiale, er det også mulig å få laget egne plakater. Du finner mer informasjon om det her.
En rød tråd i avfallshåndteringen
Optimal kildesortering vil gi bedriften reduserte avfallskostnader. Sørg for at alle brukere ser sammenhengen mellom sitt bidrag i sorteringsarbeidet, bedriftens kostnader og resultat. Bruk fargene til å vise fram avfallshåndteringens røde tråd. Fra avfallet kastes i riktig beholder hos dere, fram til det blir resirkulert eller gjenvunnet ved et returmottak.
Det finnes ikke søppel mer
Ved å kildesortere slik at avfallet kan bli til nye ressurser, tar dere del i sirkulærøkonomien og det grønne skiftet.
Omdømme og kildesortering
Virksomheter som er ambisiøse med tanke på kildesortering og bærekraft opplever ofte at avfallshåndteringen blir en viktig bidragsyter for å bygge en god miljøposisjon. Da handler det selvfølgelig også om å vise det fram til andre og være et foregangseksempel. Slik blant annet Storbyen kjøpesenter i Sarpsborg har gjort. For dem er hver eneste avfallsbeholder en viktig kommunikasjonbærer. Farger og informasjonsplakater viser tydelig hva som skal sorteres hvor.
Det er mulig å tenke slik i din virksomhet også. Fargelegg både hverdagen og avfallsløsningen. Lykke til med kildesorteringen!
Denne artikkelen ble første gang publisert 23.8.2016, og har siden blitt oppdatert og redigert.