NG og Radisson RED kutter restavfall på Norges første Net Zero-hotell

Av Laila Tufte 11. november 2025

Resepsjonist i resepsjonsområdet på Radisson RED Oslo City Centre, med moderne design og røde detaljer.

Radisson RED Oslo City Centre er Norges første sertifiserte Net Zero-hotell, og det andre i verden. I tett samarbeid med Norsk Gjenvinning har de satt seg et ambisiøst mål: Å redusere restavfallet til null. Med tydelig merking, opplæring og datadrevet innsikt blir bærekraftig avfallshåndtering en integrert del av hotellets daglige drift og sirkulære praksis.

Avfallshåndteringen som del av Net Zero-reisen

Net Zero betyr at det totale karbonavtrykket fra hotellet er null. Hotellet slipper ikke ut mer klimagasser enn det som fjernes fra atmosfæren. For å oppnå dette reduseres utslipp i alle ledd, og det som ikke kan fjernes, kompenseres gjennom bærekraftige tiltak.

Net Zero-arbeidet til Radisson RED Oslo City Centre omfatter hele verdikjeden, fra energibruk til matservering og avfall. Hotellet bruker 100 prosent fornybar energi til oppvarming, kjøling og varmtvann, og engangsplast er bannlyst fra rommene.

Nå jobber de målbevisst sammen med Norsk Gjenvinning for å redusere restavfallsmengdene, slik at også avfallshåndteringen blir en integrert del av Net Zero-reisen. Det handler like mye om innsikt, struktur og systematisk forbedring, som fyllingsgrad og henting av avfallsbeholdere.

Sammen har vi kartlagt og analysert avfallsmengdene på hotellet. Per i dag har hotellet redusert mer enn 90 prosent av restavfallet. Nå er målet å nå neste steg: Restavfallet skal reduseres med 100 prosent innen utgangen av 2025.

Men én ting er sikkert: Å oppnå reelle nullutslipp gjennom effektiv avfallshåndtering krever mer enn visjoner. Det krever godt samarbeid og tydelige handlinger.

Synliggjøring og rutiner som virker

Gruppe ansatte og samarbeidspartnere fra Radisson RED og Norsk Gjenvinning under omvisning bak hotellet, foran sorteringsbeholdere.

For å lykkes har hotellet iverksatt flere tiltak i både gjesteområder og personalområder, med bedre merking, opplæring og tilrettelegging. Helena Hauge Grøndahl, hotelldirektør på Radisson RED Oslo City Centre, er svært fornøyd med hvordan løsningen har fungert i praksis:

– De gode rutinene for avfallssortering har hatt en positiv innvirkning på både bærekraftig drift og arbeidsmiljø. Med tydelige og informative skilt fra Norsk Gjenvinning har det blitt enklere for våre ansatte å sortere korrekt, noe vi sparer mye tid på, forteller hun.

Norsk Gjenvinning har spilt inn initiativer som skal sikre engasjement og kompetanse blant ansatte og gjester. Det inkluderer blant annet:

  • Miljøopplæring for ansatte
  • Utnevnelser av “Zero Ambassadører”
  • Interaktive skjermer som viser resultater og milepæler på hotellet

Dette er konkrete grep som skal bidra til å gjøre bærekraft til en naturlig del av hverdagen på hotellet.

Les også: Et godt system skaper gode sorteringsvaner

Designer produkter for resirkulering og gjenbruk

Nærbilde av paraply med Radisson RED-logo og regndråper.

Radisson RED er allerede i gang med tiltak:

  • Gamle såpedispenserne i plast blir resirkulert.
  • Engangsprodukter som badehetter og papirbrosjyrer er fjernet, og legges kun på rommene ved bestilling.
  • Gjester kan kjøpe paraplyer laget av 100 prosent resirkulert plast. Hver solgte paraply tilsvarer gjenbruk av seks plastflasker.

En viktig del av samarbeidet med Norsk Gjenvinning handler om å redusere behovet for nye produkter, ved å tenke resirkulering gjennom materialvalg og standardisering. Rene materialer kan sorteres og resirkuleres uten omfattende prosesser, og bidrar til bransjestandarder der komponenter i størst mulig grad kan gjenbrukes.

Norsk Gjenvinning har spilt inn en rekke kreative tiltak for å redusere og gjenbruke avfallet, slik at de blir en del av hotellopplevelsen:

  • Sengetøy som ikke lenger kan brukes, sendes til systuer og får nytt liv som handlenett.
  • Zero Waste Cocktails: Drinker laget av urter og frukt som ellers ville gått til spille.
  • Food Rescue Room Service: En rimelig romservice basert på mat som nærmer seg utløpsdato.

Som en del av denne satsingen utforsker vi nå løsninger for å hente ut plast fra hotellet og forvandle den til designmøbler og andre interiørelementer gjennom Norsk Gjenvinnings datterselskap Letbek. Disse møblene kan tas i bruk i hotellene igjen. Vi utforsker også muligheten for å gi plast fra Oslofjorden nytt liv som kunst og interiør som kan pryde hotellets lokaler.

Mat og drikke med lavt klimaavtrykk

Hotellet samarbeider med Klimato for å redusere klimaavtrykket fra matavfallet med opptil 40 prosent. Dette klarer de ved bruk av klimavennlige og sesongbaserte råvarer. I tillegg har kjøkkenet utviklet løsninger som både reduserer matsvinn og gir gjestene gode opplevelser.

Radisson RED Oslo City Centre samarbeider dessuten allerede med Too Good To Go og eSmiley for å gjøre overskuddsmat tilgjengelig for gjestene og lokalsamfunnet.

Datadrevet bærekraft kutter utslipp og kostnader

Presentasjon innendørs om utslippskategorier, med deltakerfokus på foredragsholder fra Radisson.

Gjennom Norsk Gjenvinning sitt rapporteringsverktøy Engage får hotellet oversikt over avfallshåndteringen i sanntid, helt ned på detaljnivå for hver enkelt container. De samler inn data om fyllingsgrad, avfallstyper og -mengder i dashbord og i form av brukervennlige rapporter. På denne måten kan hotellet følge utviklingen måned for måned, sammenligne og avdekke hvor det er potensial for forbedring.

Systemet gjør det mulig å dokumentere miljøgevinster i form av reduserte utslipp fra avfallshåndteringen, men også å se hvordan tiltakene påvirker økonomien. Ved å unngå unødvendige tømminger sparer hotellet både transportkostnader og CO₂-utslipp. Engage gir dessuten mulighet til å sette mål, følge nøkkeltall og analysere trender, slik at bærekraftsarbeidet blir en integrert del av den daglige driften.

– Vi setter stor pris på fleksibiliteten i tjenestene, både når det gjelder henting og tømming av avfall, samt tilpasning av antall containere etter våre behov. Leveransene skjer raskt og effektivt, noe som gjør at den daglige driften flyter bedre. Samarbeidet med Norsk Gjenvinning er et viktig bidrag til vår miljøprofil, og vi ser frem til å videreutvikle det i tiden fremover, forteller Grøndahl.

Les mer: Avfallstyper: Sorteringsguide for bedrifter

Et pilotprosjekt med potensial for hele bransjen

Avfallsløsningen på Radisson RED Oslo City Centre er et pilotprosjekt, men ambisjonene stopper ikke der. Vi tror at smartere og mer bærekraftige avfallsløsninger skapes sammen med kundene. Nå står flere hoteller i Norge og internasjonalt for tur, med Norsk Gjenvinning som strategisk partner.

 

Tre representanter fra Norsk Gjenvinning står foran en presentasjonsskjerm med teksten «Verified Net Zero Hotels» fra Radisson Hotel Group. Presentasjonen handler om bærekraftig avfallshåndtering og fremtidens klimavennlige hoteller.

På plass på Radisson RED sitt Net Zero Event: Norsk Gjenvinning holdt et innlegg om hvordan selskapet jobber med Net Zero og Zero waste. F.v. leder for kundestøtte Martin Grønneberg Wold, anbudsmedarbeider Maren Snøve og kontraktsansvarlig Laila Tufte.

To representanter fra Norsk Gjenvinning står foran en presentasjonsskjerm med teksten «Verified Net Zero Hotels» fra Radisson Hotel Group. Presentasjonen handler om bærekraftig avfallshåndtering og fremtidens klimavennlige hoteller.

Det internasjonale engasjementet ble tydelig 11. september 2025, da Radisson RED presenterte sitt Net Zero-arbeid for norsk og utenlandsk presse. Sammen med samarbeidspartnere som Klimato, Hafslund, Clean the World og Agreena holdt Norsk Gjenvinning innlegg om hvordan man jobber praktisk og målrettet for å oppnå Net Zero-sertifisering.

LAST NED GRATIS GUIDE: Guide for effektive og miljøriktige avfallsløsninger

Temaer: avfallsløsning hotell


Laila Tufte's photo

Av: Laila Tufte

Laila Tufte jobber i Norsk Gjenvinning som Kontraktansvarlig og prosjektstøtte for store nasjonale kunder. Hun samarbeider tett med festivalarrangører, der hun bistår med løsninger for å redusere miljøavtrykket. I tillegg til å være kontraktsansvarlig, jobber hun med å lage informasjons- og landingssider som hjelper kundene med verktøyene de trenger for å kommunisere bærekraftige valg og avfallshåndtering på en enkel og tydelig måte. Med 13 års erfaring har hun solid kompetanse innen bransjen, kundeoppfølging og digitale kommunikasjonsløsninger.

I Gjenvinningsbloggen ønsker vi å gi både virksomheter og privatpersoner interessant og relevant innhold om temaer som avfallshåndtering, kildesortering, materialgjenvinning og farlig avfall. Vi er en engasjert gjeng med ulik fagkompetanse som bidrar til bloggartikler som publiseres hver uke. Er det temaer du mener vi bør ta tak i, så gi oss et tips!

Bruk gjerne skjemaet til å melde deg på Gjenvinningsbloggen, så får du varsler om nytt innhold.

Besøk også vår hjemmeside www.ngn.no
Knapp: Last ned Guide for Effektive og Miljøriktige Avfallsløsninger

Siste innlegg

Temaer

See all