E-deklarering er elektronisk deklarering av farlig avfall. Å deklarere farlig avfall innebærer å rapportere inn til myndighetene om hva slags farlig avfall bedriften produserer, hva det inneholder, hvilke egenskaper det har, og hvor det har oppstått. Men hva betyr dette egentlig i praksis - og hvorfor er det viktig for din bedrift?
Elektronisk - eller digital - deklarering ble innført 1.mai 2016. Selv om de gamle papirskjemaene ikke lenger er i bruk, bygger deklareringen på de samme prinsippene som tidligere. I dag foregår all deklarering på avfallsdeklarering.no. (Et unntak her er anlegg som tar imot spillolje og søker om refusjon. De må fortsatt sende inn søknad om dette på papir).
Krav til e-deklarering
Alle som produserer mer enn én kilo farlig avfall i året, må deklarere det. I praksis betyr det at du - eller noen i virksomheten din - må fylle ut og sende inn et skjema for hver enkelt (farlig) avfallstype. Skjemaet skal inneholde informasjon om:
- Beskrivelse av avfallet
- EAL-kode og avfallsnummer
- Opprinnelse
- Mengde
- Emballasjetype
- Egenskaper
- Evt. tilleggsopplysninger
- Transportklassifisering
- Valgt avfallsmottak
Den vanskeligste delen av deklareringsjobben er nok å klassifisere - altså å bestemme hva slags avfall det er snakk om. Samtidig er dette den viktigste jobben, fordi det bidrar til sikker håndtering av avfallet, og reduserer sjansen for miljø- og helseskader.
I blogginnlegget Hvem må deklarere farlig avfall? kan du lese mer om hvordan du kan klassifisere avfallet, hvilke plikter du har som avfallsprodusent, og hva du kan forvente av avfallsmottaket som tar imot avfallet ditt.
Du kan også laste ned Bedriftens guide for farlig avfall. Her finner du blant annet informasjon om klassifisering, regelverk, råd om oppbevaring etc. Videre har Miljødirektoratet utarbeidet en brukerveiledning om avfallsdeklarering. Den gir deg også en grei oversikt.
Hjelp til å klassifisere eller deklarere farlig avfall?
Jeg nevnte at klassifiseringsjobben sannsynligvis er den vanskeligste biten. Hvis du trenger hjelp til dette, finnes det rådgivere som kan hjelpe deg. Kanskje er tjenesten Kjemiker på vei ™ en løsning? Da får du hjelp til å klassifisere avfallet ditt, og i tillegg råd og veiledning knyttet til bruk, håndtering, osv.
Vil du slippe å gjøre deklareringsjobben selv, kan du kontakte avfallsmottaket du bruker, og be dem om hjelp. Skal de deklarere for deg, må du gi dem en fullmakt. Det samme gjelder hvis du får andre samarbeidspartnere til å gjøre jobben. Husk imidlertid på at du ikke avskriver deg ansvaret selv om du gir noen fullmakt for å deklarere farlig avfall. Ansvaret for informasjonen i deklareringen ligger fortsatt hos deg.
Hvorfor er E-deklarering viktig for din bedrift?
Når all informasjon om innsamlet farlig avfall blir lagret elektronisk er det til stor hjelp for myndighetenes arbeid på området. For det første blir risikoen for feildeklarering redusert når det foregår digitalt. Det gjør det også lettere å iverksette forbedringstiltak, og ikke minst, få en oversikt over hva slags avfall - og hvilke mengder - som blir behandlet ved godkjente mottak.
I tillegg er det viktig for virksomheten din også:
- Informasjonen som lagres digitalt, (og som dermed sparer deg for store papirbunker), gir en god oversikt over avfallshåndteringen over tid
- Gjør det enkelt å hente fram historiske data
- Sikrer god kontroll og dokumentasjon - det gjør det også lettere ved tilsyn. Du har all informasjon samlet på et sted
- Deklareringsjobben blir mer effektiv, spesielt hvis dere deklarere samme type avfall gjentatte ganger. Da er det bare å hente opp tidligere skjemaer og bruke som grunnlag på nytt
Har du spørsmål knyttet til dette eller andre områder innenfor avfallshåndteringen, så kom gjerne med dem. Enten her på bloggen, eller ved å kontakte kundesenteret vårt. Sjekk gjerne ut denne nettsiden hvor vi har samlet vanlige spørsmål og svar om farlig avfall også. Og så kan du selvfølgelig laste ned guiden vår om farlig avfall her: