Folk flest forbinder restaurantanmeldelser med Michelin-stjerner, Trip Advisor, service og kulinariske matopplevelser. Og kanskje befinner akkurat din restaurant seg allerede på stjernehimmelen. Men hva med avfallsløsningen? Ville du fått stjerner for den? I dette blogginnlegget kan du lese om hva som skal til for å få en avfallsløsning hvor både ansatte og samfunnet for øvrig deler ut stjerner og gir deg positiv omtale!
En avfallsløsning på en restaurant skal i tillegg til gjestområder, dekke behov på kjøkken, avfallsrom og området hvor avfallet blir hentet. I tillegg mener jeg at en moderne avfallsløsning på et sted som produserer mat også bør inkludere tiltak for å redusere matavfall. Kanskje skal det til og med være et kriterium ved restaurantanmeldelser? Men det er en annen diskusjon. La oss se litt på selve avfallsløsningen.
Effektiv arbeidsplass
Ønsker du å gjøre jobben lett for de ansatte, må rett utstyr være på rett plass – både der avfallet oppstår, der det mellomlagres og der det hentes. På kjøkkenet er det viktig at oppsamlingsutstyret er tilpasset de ulike avfallstypene for å kildesortere best mulig og at utstyret har høydejusteringer som kan tilpasses den enkelte ansatte. Slik at det blir lett for dem å gjøre jobben sin.
Matavfall
Matavfall bør oppbevares i tette beholdere og aller helst i egne rom med kjøling. Det reduserer lukt og holder skadedyr unna. Begge deler vil både de ansatte og mattilsynet sette pris på. Når avfallet oppbevares kjølig, reduseres også antall transporter, da avfallet kan lagres lenger enn ved oppbevaring i romtemperatur. I dag finnes det en rekke ulike løsninger for matavfall, fra beholdere til komprimeringsutstyr og kverner med ulike tørkeprosesser som bidrar til færre tømminger, og som dermed er positivt for virksomhetens CO²-avtrykk.
HMS og hygienekrav
HMS og hygiene berører ikke bare selve matproduksjonen, men i høyeste grad også avfallshåndteringen; hva skal kastes hvor – og hvorfor? Er det lagt til rette for håndvask i umiddelbar nærhet av oppsamlingsutstyret? Hvem sørger for at avfallsbeholderne blir vasket?
Det er en kjensgjerning at restaurantbransjen har mange ansatte som ikke har norsk som morsmål. Noe som gjør at informasjon knyttet til HMS og hygiene må formidles ekstra godt med bruk av plakater på flere språk. Det samme gjelder ved bruk av ferievikarer. De trenger også innføring i krav og rutiner. Både av hensyn til sikkerhet og for å kunne gjøre en best mulig jobb.
Internkontroll
Internkontroll henger tett sammen med HMS og er viktig for å følge opp at krav blir innfridd og at rutiner blir fulgt. Alle bedrifter som produserer mat, skal ha en internkontroll. På matilsynet.no finner du en god veiledning med kontrollskjemaer knyttet til selve matproduksjonen og renhold. Og selv om kanskje ikke hverken du eller de ansatte jubler når ordet internkontroll nevnes, så tenk på at det er et godt hjelpemiddel som bidrar til at prosesser fungerer effektivt og sikkert. Norsk Gjenvinning tilbyr i den sammenheng Miljøsjekken, en årlig gjennomgang som sikrer at regelverk og krav til internkontroll blir fulgt. Kanskje er dette akkurat det du trenger?
I rutinene for internkontroll bør også fast tømming av fettutskiller inngå. Det kan du lese mer om i blogginnlegget Viktig å tenke på når fettutskilleren skal tømmes.
Reduser matavfall og matsvinn
Stadig flere blir opptatt av å redusere matavfall. Det er det lønnsomhet i, ikke bare når det gjelder kostnader og grønt omdømme, men også for å få tak i rette ansatte som ønsker å ha en arbeidsplass som tar samfunnsansvar. Her er noen eksempler på tiltak:
«To good to go»?
Hotell, butikker og bakerier har i lengre tid benyttet miljøapplikasjonen To Good To Go. Det er et ypperlig tiltak for å redusere matsvinn som restauranter også burde benytte i større grad.
«Food is Precious»
Løsningen som Ikea har tatt i bruk er et annet glimrende eksempel på arbeidet med å redusere matsvinn og avfall. De har begynt å måle mat som kastes på tallerkener slik at de får oversikt over avfallsmengdene og dermed også bedre innblikk i hvordan de kan redusere matmengdene. Så langt har de samlet klart å spare mer enn 1,4 millioner kilo mat siden de tok i bruk smart måleløsning i 2017. For Ikeas del tilsvarer det mer enn 3 millioner måltider!
Waister – gjør matavfallet til energi
Dette er en viktig bidragsyter for å minimere avfallsmengder og nyttiggjøre ressursene fra avfallet. Waister – servitørens «robotkollega» er en maskin som kverner og tørker vått matavfall. Maskinen reduserer volum og vekt på matavfall med rundt 80 - 90 prosent. Det tørre sluttproduktet – som er både rent og luktfritt – kan brukes i biogassproduksjon. Her er det mange fordeler. For de ansatte en enklere matavfallshåndtering, for deg kanskje først og fremst reduserte avfallskostnader, men også en god mulighet til å innføre et konkret miljøtiltak.
Waister-maskinen er 210 cm høy, måler 242 cm i bredden og har en dybde på 120 cm. Har du plass, bør du vurdere en slik medarbeider!
I Norsk Gjenvinning har vi lang erfaring med avfallsløsninger til restauranter og storkjøkken. Ta gjerne kontakt med oss hvis du tenker at løsningen på ditt sted trenger forbedringer. Med en god løsning som gjør jobben enkel for de ansatte, kan de bruke mer tid på å gi kundene det de vil ha – utsøkt mat, topp service og gode opplevelser. Samtidig som avfallsmengdene blir mindre. Det kan gi stjerner på flere fronter!