Her er en liten huskeliste for deg som skal levere inn vrakbil. Er du nysgjerrig på hva som skjer med bilen før den vrakes, og hvordan de forskjellige delene blir til nye, nyttige ressurser etter vrakingen, kan du lese litt om det også.
Før du leverer inn vrakbilen
Det virker kanskje unødvendig, men det er faktisk en del som glemmer ting i bilene sine, særlig hvis det har havnet under setet, eller blitt godt gjemt i hanskerommet.Ta derfor en grundig sjekk.
- Rydd bilen for personlige eiendeler og søppel
- Fjern bom- og køfribrikke
- Du kan levere inntil 9 dekk - inkludert reservehjulet - med bilen
Når du leverer vrakbilen
Du må huske på legitimasjon og nødvendige papirer, for når du leverer bilen vil du bli bedt om å:
- Vise frem vognkort som dokumentasjon på kjennemerke og understellsnummer. (Eventuelt kan du ha med kvittering på innleverte skilter fra Biltilsynet)
- Vise frem legitimasjon for utbetaling av vrakpant
Les også: Hva er reglene for vrakpant når jeg leverer bil eller annet kjøretøy? I den artikkelen finner du blant annet svar på vanlige spørsmål knyttet til vrakpant, som for eksempel hvor mye penger du får, og når du får pengene.
Avregistrering og avskilting
Leverer du bilen din på et av Norsk Gjenvinnings mottakssteder, trenger du ikke tenke på verken avregistrering eller avskilting.
Vrakpant og pluss for miljøet
I tillegg til at du får utbetalt vrakpant, bidrar du til at kjøretøyet ditt blir håndtert som en ressurs og ikke bare ender opp som avfall. Det er en gevinst for miljøet også! Visste du at godt over 90 prosent av en moderne bil kan gjenvinnes til nye materialer? I gjennomsnitt blir 750 kilo metall gjenvunnet fra en vraket bil.
Dette skjer med bilen før vraking
Hos seriøse aktører skal du være trygg på at miljøet blir ivaretatt under hele vrakprosessen, og at alt skjer i henhold til avfallsforskriften. Dette skjer med bilen før den blir vraket:
Bilen tømmes for væsker (drivstoff, spylevæske, bremsevæske, olje med mer.) Farlige komponenter som for eksempel kvikksølvbrytere og blybatteri identifiseres og plukkes ut. Videre demonteres oljefilter, katalysator, dekk og felg. Dette går videre til egne prosesser for å gjenvinnes til nye råvarer. På mottakene til Norsk Gjenvinning demonterer vi også glasset på bilen – dette blir faktisk til Glava isolasjon (glassull) som brukes til isolering av hus.
EL-bilbatterier krever særskilt behandling
Hvis du skal levere inn en elbil og vet at batteriet har vært skadet eller har en feil, er det viktig at du gir beskjed om det, da arbeidet knyttet til viderebehandling kan være risikofullt og krever spesiell kompetanse.
Hva skjer med bilen etter vraking?
Etter miljøsanering og demontering ved NGs mottak, eller hos en av våre samarbeidspartnere, transporteres bilene til Norsk Gjenvinning Metall i Fredrikstad. Her kvernes resterende chassis og karosseri og sorteres i forskjellige fraksjoner. De «nye» råvarene blir solgt videre i internasjonale råvaremarkeder. Blant annet sendes stål til smelteverk i Mo i Rana og andre europeiske smelteverk. Det resirkulerte materialet kan bli til alt fra kumlokk til kontorstoler.
Har du lyst til å vite mer om hva som skjer med bilen under vraking, anbefaler jeg denne episoden av NRKs radioprogram EKKO.
Flere av Norsk Gjenvinnings anlegg og bilopphuggingsaktører selger også bildeler som fortsatt kan brukes. Her er en oversikt over mottaksanlegg. Du finner informasjon om eventuelt delesalg under det enkelte mottaket.
Din gamle bil kan altså gjøre stor nytte for seg – også etter at du har kvittet deg med den. Og det er vel bra å tenke på?