Dette må du tenke på når du leverer bilen din til vraking

Av Morten Frøid 16. juli 2019

Norsk-Gjenvinning_Østfold-Bildemontering_2Østfold Bildemontering er et av NGs anlegg som tar imot vrakbiler

I dette blogginnlegget har vi laget en liten huskeliste for deg som skal levere inn vrakbil. I tillegg kan du lese om hva som skjer med bilen før den vrakes, og hvordan de forskjellige delene blir til nyttige ressurser som kan brukes på nytt.

Før du leverer inn vrakbilen

Det virker kanskje unødvendig, men det er faktisk en del som glemmer ting i bilene sine, særlig hvis det har havnet under setet, eller blitt godt gjemt i hanskerommet. Du skal også fjerne eventuelt søppel.

  • Rydd bilen for personlige eiendeler og søppel
  • Ta ut bom- og køfribrikke

Når du leverer vrakbilen

Du må huske på legitimasjon og nødvendige papirer for når du leverer bilen vil du bli bedt om å:

  • Vise frem vognkort som dokumentasjon av kjennemerke og understellsnummer. (Eventuelt kan du ha med kvittering på innleverte skilter fra Biltilsynet)
  • Vise frem legitimasjon for utbetaling av vrakpant

Les også: Hva er reglene for vrakpant når jeg leverer bil eller annet kjøretøy?

Avregistrering og avskilting

Leverer du bilen din på et av Norsk Gjenvinnings mottakssteder, trenger du ikke tenke på hverken avregistrering eller avskilting.

Gevinst både for deg og miljøet

I tillegg til at du får utbetalt vrakpant, bidrar du til at kjøretøyet ditt blir håndtert som en ressurs og ikke bare ender opp som avfall. Det er en gevinst for miljøet også! Visste du at så mye som 85 prosent av en bil kan gjenvinnes til nye materialer? I gjennomsnitt blir blant annet 750 kilo metall gjenvunnet fra en vraket bil.

Dette skjer med bilen før vraking

Hos seriøse aktører skal du være trygg på at miljøet blir ivaretatt under hele vrakprosessen, og at alt skjer i henhold til avfallsforskriftens. Her ser du hva som skjer med bilen før den blir vraket:

Bilen tømmes for væsker (drivstoff, spylevæske, bremsevæske, olje mm.)
Farlige komponenter som for eksempel kvikksølvbrytere og blybatteri indentifiseres og plukkes ut. Videre demonteres oljefilter, katalysator, dekk og felg. Dette går videre til egne prosesser for å gjenvinnes til nye råvarer. På mottakene til Norsk Gjenvinning demonterer vi også glasset på bilen – dette blir faktisk til glava isolasjon (glassull) som brukes til isolering av hus. 

EL-bilbatterier krever særskilt behandling

Hvis du skal levere inn en elbil og vet at batteriet har vært skadet eller har en feil, er det viktig at du gir beskjed om det, da arbeidet knyttet til viderebehandling kan være risikofullt og krever spesiell kompetanse.

Hva skjer med bilen etter vraking?

Etter miljøsanering og demontering ved NGs mottak, eller hos en av våre samarbeidspartnere, transporteres bilene til Norsk Gjenvinning Metall i Fredrikstad. Her kvernes resterende chassis og karosseri og sorteres i forskjellige fraksjoner. De «nye» råvarene blir solgt videre i internasjonale råvaremarkeder. Blant annet sendes stål til smelteverk i Mo i Rana og andre europeiske smelteverk.

Det betyr at din gamle bil gjør stor nytte for seg –  også etter at du har kvittet deg med den. Og det er vel bra å tenke på?

Her finner du oversikt over våre mottaksanlegg.

 

Temaer: bilvrak


Morten Frøid's photo

Av: Morten Frøid

Morten Frøid har vært i gjenvinningsbransjen siden 1987. Først som selvstendig næringsdrivende og fra år 2000 med ulike roller i Norsk Gjenvinning-konsernet. Fra 2003 har han hatt stilling som markedsdirektør i konsernet. Han har vært leder for Norges Råvaregjenvinningsforening og deltar kontinuerlig i arbeid med å utvikle rammevilkår for gjenvinningsbransjen på flere plan.

Epost

Skriv en kommentar:

Norsk Gjenvinning er Norges største leverandør av gjenvinnings- og miljøtjenester. Våre tjenester omfatter bl.a. avfallshåndtering, metallgjenvinning, industriservice, farlig avfall, og mye mer. Hver uke publiserer vi nye innlegg her på Gjenvinningsbloggen. Følg oss gjerne!

Besøk også www.ngn.no

Siste innlegg

Temaer

se alle