Å være bevisst på avfallet i egen virksomhet handler like mye om avfallshåndteringen som hva som skjer med avfallet etter det har blitt hentet. Evner du å utnytte mulighetene som ligger i avfallet, og bruker litt tid på å tenke over sluttdisponeringen av avfallet, er du godt på vei til å oppfylle slagordet: Det finnes ikke søppel mer.
Avfallet vi produserer er en verdifull ressurs. Nettopp derfor er det viktig å forstå og stille krav til avfallshåndteringen. Samfunnet er i konstant endring, og forbrukerne stiller større krav til miljøvennlig produksjon, resirkulerte varer og samfunnsansvar.
De kjøper varene sine hos selskaper som deler deres verdisyn. Virksomheter som ønsker å bevare konkurransekraften må derfor være fremoverlente, våkne og stadig jakte på nye muligheter.
Avfall er en lavthengende frukt
Avfall og avfallshåndtering er lavthengende frukter som mange kan plukke. De skaper muligheter som både bidrar til en positiv bunnlinje og som påvirker de sosiale og miljømessige fotavtrykkene virksomheten etterlater seg.
Kildesortering betyr god økonomi
De aller fleste har fått med seg at det er god økonomi i å kildesortere avfall og redusere mengden restavfall gjennom bevisste innkjøp, logistikk og gjenbruk. Samtidig gagner det samfunnet og miljøet, slik forbrukere, samarbeidspartnere og andre aktører krever.
I Norsk Gjenvinning heier vi på virksomheter som allerede er gode på nettopp dette. Men å være fremoverlent når det kommer til å utnytte avfallet til noe nytt, er en like viktig del av kildesorteringen
Les mer: Slik øker du kildesorteringsgraden
Benytt avfall som innsats i egen eller andres produksjon
Mange ser på avfall som det siste leddet i verdikjeden. I virkeligheten er avfallet en ressurs som fortsatt har en verdi. Det bedriften selv ser på som avfall, kan være verdifulle råvarer for andre: For noen virksomheter er det mulig å benytte avfall i egen produksjon.
Start i den andre enden av verdikjeden – hos de som jobber med råvarer: Hva etterspør produsentene?
Deretter må du forstå hva slags kvaliteter og priser du må komme til bordet med for å konkurrere ut de jomfruelige råvarene. Sannsynligvis vil du trenge hjelp til å realisere verdiene som ligger i avfallet.
Her kommer kompetansen til aktører som Norsk Gjenvinning inn. Vi er alltid på jakt etter nye muligheter, og vi har flere ganger erfart hvordan samarbeid på tvers av bransjer skaper innovasjon.
Les også: Avfallshåndtering – en viktig del av virksomhetens miljørapportering
Ansvarlige ledere stiller spørsmål til avfallsaktøren
En av de viktigste tingene du kan gjøre som leder, er å stille spørsmål til avfallsaktøren om hva som skjer med avfallet når det forlater virksomheten. Det er et aspekt som mange ledere glemmer, men som kan få store konsekvenser om man utelater det.
Hvordan sluttdisponeres avfallet? Blir det håndtert på en forsvarlig måte? Miljøbevisste forbrukere – dine kunder – vil også ha svar på dette. Da ønsker du ikke å risikere at avfallet fra nettopp din virksomhet til slutt disponeres ved bruk av barnearbeid eller er til skade for miljøet.
Her hjemme har avfallsbransjen ryddet en del i egne rekker de senere årene. Likevel finnes det fortsatt en del useriøse aktører, spesielt i utlandet.
Derfor er det utrolig viktig at du som bedriftsleder stiller spørsmål til din avfallsaktør rundt dette. Du skal vite hvordan avfallet sluttdisponeres.
Innhenter du anbud eller inngår avtale med ny avfallsleverandør, bør spørsmålene være obligatoriske. Du skal ha dokumentasjon for alle avfallstypene som hentes fra din virksomhet.
Dette blogginnlegget ble sist publisert 7. mai 2019 og er senere oppdatert.