I 2023 og 2025 ble kravene til kildesortering i norske bedrifter betydelig skjerpet. Med en god og helhetlig løsning for avfallshåndtering blir det enklere å sikre at ansatte sorterer riktig og at bedriften overholder både gjeldende og fremtidige lovkrav.
Sammen med Norsk Gjenvinning tilbyr LOOP nå en praktisk og gjennomtestet pakkeløsning for kildesortering på arbeidsplassen: Sortere på jobb.
Pakkeløsningen er bygget opp i fem enkle steg, med alle verktøyene du trenger for at bedriften skal få en velfungerende sorteringsordning. Du har selvfølgelig en rådgiver fra Norsk Gjenvinning i ryggen hele veien.
Steg 1: Få oversikt
Start med et kartleggingsskjema som du fyller ut alene eller sammen med en rådgiver. Den vil gi en oversikt over dagens avfallssituasjon. Det anbefales også å gjennomføre en plukkanalyse for å se hva som faktisk havner i restavfallet.
Steg 2: Involver ansatte og få innsikt
Bruk en observasjons- og intervjuguide til å identifisere dagens utstyr og rutiner. Hva finnes i lokalene, og hvordan bruker folk systemet i praksis?
Steg 3: Bygg et godt system
Last ned ferdigdesignede klistremerker og sorteringsplakater, eller få dem tilpasset deres lokaler. Designet er utviklet i samarbeid med Heydays Design Studio, og kombinerer tydelig funksjon med god visuell utforming.
Tips: På plakatene kan du ha motiverende budskap for å øke kildesorteringsgraden, blant annet ved å vise bedriftens nåværende og ønsket grad.
Steg 4: Kommuniser tydelig med ansatte
Bruk ferdige maler for informasjonsark, tilpasset ulike typer avfall som ofte feilsorteres. LOOP tilbyr også en Kahoot-quiz som kan brukes i interne kampanjer for å engasjere ansatte.
Steg 5: Evaluer resultater og tilpass
Etter omtrent tre måneder kan bedriften bruke et evalueringsskjema for å måle effekt og vurdere om noe bør justeres.
Les også: Slik lykkes du med avfallshåndtering som leietaker i et bærekraftig bygg
Utviklet i samarbeid med bransjen og testet i praksis
I forkant av lanseringen samlet LOOP en tverrfaglig gruppe med aktører fra hele verdikjeden for å teste løsningen:
- Eiendomsselskaper
- Avfallsselskaper
- Leverandører av sorteringsutstyr
- Adferdspsykologer
- Designere
Sammen jobbet vi frem en løsning som både skulle se bra ut og faktisk fungere i hverdagen. Testperioden på tre måneder ble gjennomført ved LOOPs hovedkontor på Tøyen, der det er flere leietakere.
Selv om leietakerne mente at kildesorteringen allerede fungerte bra, viste plukkanalyser noe helt annet. Mange hadde egne beholdere og visste ikke hvor eller hvordan avfallet skulle sorteres. I tillegg var den eksisterende løsningen forvirrende og mye havnet i restavfallet.
Ved å fjerne individuelle bøtter og innføre felles miljøstasjoner, ble kildesorteringen både enklere og mer effektiv.
Få tilgang til løsningen og kom i gang
Du finner en forenklet versjon av de fem stegene i Sortere på jobb-pakken på sortere.no. Ønsker du tilgang til hele pakken med hjelp til implementering? Snakk med en rådgiver i Norsk Gjenvinning, så får du hjelp til å komme raskt i gang.