Dugnad i borettslaget? Slik blir vårryddingen trygg og effektiv!

Av Morten Frøid 21. april 2020

Web-Plakat-på-vegg_2020_1000x462-zoom

Skal borettslaget eller boligsameiet ha dugnad denne våren? Vi har samlet tips og råd for deg som skal arrangere vårrydding. I tillegg byr vi på gratis informasjonsmateriell som gjør forberedelsene enklere og jobben så trygg og effektiv som mulig. Invitasjonene er klare. Du trenger bare å bestemme dato, og så går resten av seg selv. I hvert fall nesten!

Start dugnadsforberedelsene med god planlegging 

Koronapandemien gjør at mange dugnader må gjennomføres annerledes i år. Planleggingen blir ekstra viktig, og det er nødvendig med klare retningslinjer.

Planlegg tidlig med utgangspunkt i når, hvordan og hva: 

  • Når skal dugnaden gjennomføres? 
  • Hva skal gjøres? - Sett opp en konkret arbeidsliste i prioritert rekkefølge, så trenger ingen å lure når dagen kommer.
  • Hvordan skal du informere slik at flest mulig stiller opp? 
  • Hvordan bør årets dugnad foregå? Er det områder det er naturlig å dele inn i for å begrense antall personer på ett sted? Dele inn i lag? La dugnadslagene jobbe på forskjellige tidspunkt?

Viktige forholdsregler for trygg vårdugnad

  • Hold avstand til hverandre
  • Ikke være mer enn fem personer sammen
  • Bruk hansker og eventuelt annet verneutstyr
  • Del gjerne opp dugnaden på flere «lag» 

God informasjon = god oppslutning?

Jeg kan ikke love deg god oppslutning, men god informasjon er i hvert fall en viktig forutsetning for deltakelsen. Kommuniser tydelig og beskriv hva som skal gjøres:

  • Heng opp plakater
  • Send ut brev/epost/meldinger - i god tid
  • Informer om trygghetstiltak og vær tydelig på at råd fra FHI må etterleves
  • Inkluder informasjon som forteller om hva som er lov - og ikke lov- å kaste i containeren
  • Opplys om når containeren kommer, hvor lenge den blir stående, og hva de som skal være  med eventuelt bør forberede seg på

Last ned gratis informasjonsmateriell

Bestill containere og annet utstyr 

Sørg for at dere har alle redskapene og utstyret som trengs til rett tidspunkt. Det er utrolig kjedelig å oppdage at noe mangler når dere er i full gang med jobben.

  • Husk å bestille container eller SmartSekk og eventuelt annet oppsamlingsutstyr i god tid. (Containere settes gjerne ut fredag og hentes igjen mandag).
  • Tenk gjennom hvor containeren skal stå. (Hvor er det mest hensiktsmessig å plassere den?Står den lovlig og sikkert der dere har tenkt? Trengs det flere? Er det grei tilgang for leverandøren som skal plassere containeren? Med SmartSekker blir plasseringen mer fleksibel.
  • Hva slags utstyr og redskap behøver dere? Få kontroll på hva som er tilgjengelig, skaff det som trengs av oppsamlingsutstyr. Husk ekstra hansker!
  • Er det tilstrekkelig med redskaper i fellesboden eller må folk ta med seg noe? 
  • Må noe kjøpes inn?

Farlig avfall må leveres for seg

Farlig avfall som kjemikalier, maling, spraybokser og annet har en tendens til å bli stående i kriker og kroker. Tøm skuffer og skap, rydd i loft og kjeller. Det er et viktig miljøtiltak. Men husk at farlig avfall må leveres adskilt fra annet avfall. Er det behov for eget utstyr for oppsamling av dette under ryddingen, er det lurt å bestille det også.

Som privatpersoner kan dere levere det farlige avfallet på kommunale avfallsmottak gratis. Dere trenger ikke å deklarere avfallet, men dere må kunne opplyse om innholdet. Pass på at avfallet blir sikret godt under transporten, og at det fraktes i tett emballasje. 

"Søppeltaxi" eller komprimatorbil

Enkelte steder kan det være vanskelig å komme til med containere. Heldigvis finnes det alternativ. Dere kan for eksempel samle opp avfall i sekker på bestemte steder på forhånd, og så få en avfallsbil (en "søppeltaxi") eller komprimatorbil til å komme og hente avfallet på et avtalt tidspunkt. 

En annen mulighet er å gjøre en avtale hvor en komprimatorbil kommer til stedet et par timers tid, slik at dere kan kaste avfall rett i bilen.

Vær oppmerksom på at hvis dere samler avfall i egne søppelsekker, så benytt den gjennomsiktige typen. De fleste gjenvinningsstasjoner tar ikke lenger i mot sorte sekker.

Kildesortering

Erfaring viser at kildesortering på store dugnader kan være vanskelig å gjennomføre, blant annet fordi det krever flere typer beholdere, og gjerne litt ekstra "disiplin" når mange er sammen om jobben. Men selv om forskjellige typer avfall blir kastet i en og samme container, betyr ikke det at avfallet ikke blir gjenvunnet. Om man følger reglene for hva som ikke skal kastes i containeren blir avfallet utnyttet til energi, og miljøgevinsten kan være den samme som ved mer utstrakt kildesortering. 

Sorter ut EE-avfall, batterier, lysstoffrør o.l. Dette kan leveres hos forhandler av slike produkter, eller til det kommunale gjenvinningsanlegget. Glass, flasker og metall kan leveres på lokale miljøstasjoner. 

sortere.no finner du mye informasjon om hvordan forskjellige avfallstyper skal sorteres. Ha mobilen for hånden så dere kan slå opp hvis det dukker opp spørsmål under dugnaden.

Dugnadsvaflene på balkongen i år?

Vafler hører med på en skikkelig dugnad og for mange er den sosiale biten - inkludert vaffelservering - kanskje den viktigste grunnen til at de stiller opp. I år blir dette vanskeligere, men i en tid hvor en del underholdning er flyttet ut på balkongene, hvorfor ikke avslutte dugnaden med kaffe og vaffelspising på balkongen? Hvem vet, kanskje byr noen på underholdning også?

Oppsummert i korte trekk: Gjør dette før, under og etter dugnaden:

  1. Last ned informasjonsmateriell 
  2. Lag en oversikt over hva som skal gjøres  
  3. Send ut invitasjoner - med tydelig informasjon om tid, sted og trygghetstiltak
  4. Bestill containere og eventuelt annet utstyr - tenk på plassering og tilgang 
  5. Skap stemning på balkongene - nyt kaffe, vafler eller annet hver for dere, men likevel sammen.

Du kan laste ned den ferdige pakken som inneholder det informasjonsmateriellet du trenger for å gjennomføre dugnaden på en enkel og profesjonell måte her. Den inneholder plakat og innbydelser - og selvfølgelig; en oppskrift på gode vafler!

Du finner også mer informasjon på våre nettsider for borettslag.

Last ned informasjonsmateriell

Denne artikkelen ble første gang publisert 6.3.2017, og har siden blitt revidert og oppdatert.

Temaer: kildesortering, avfallshåndtering, dugnad i borettslag, vårrydding, vedlikehold i borettslag


Morten Frøid's photo

Av: Morten Frøid

Morten Frøid har vært i gjenvinningsbransjen siden 1987. Først som selvstendig næringsdrivende og fra år 2000 med ulike roller i Norsk Gjenvinning-konsernet. Fra 2003 har han hatt stilling som markedsdirektør i konsernet. Han har vært leder for Norges Råvaregjenvinningsforening og deltar kontinuerlig i arbeid med å utvikle rammevilkår for gjenvinningsbransjen på flere plan.

Epost

Skriv en kommentar:

Norsk Gjenvinning er Norges største leverandør av gjenvinnings- og miljøtjenester. Våre tjenester omfatter bl.a. avfallshåndtering, metallgjenvinning, industriservice, farlig avfall, og mye mer. Hver uke publiserer vi nye innlegg her på Gjenvinningsbloggen. Følg oss gjerne!

Besøk også www.ngn.no
New Call-to-action

Siste innlegg

Temaer

se alle