Optimalisering av avfallsløsninger gjennom nytt verktøy

Av Trond Håverstad 05. mai 2020

Norsk-Gjenvinning_Nytt-optimaliseringsverktøy-for-avfallshåndteringStatus sorteringsgrad

Ny analysemodell gjør det mulig å sette inn enda mer effektive tiltak i virksomheters avfallhåndtering. Alt som trengs er data – og et godt verktøy som kan bearbeide dem.

Beste praksis – også i avfallshåndteringen

Mange av oss ønsker å jobbe etter beste praksis, og er stadig på jakt etter bedre måter å jobbe på. Og ofte handler det selvfølgelig om tiltak knyttet til egen kjernevirksomhet. Men hva hvis jeg fortalte deg at det finnes et verktøy som både kan optimalisere avfallsløsningen – og på sikt også forbedre egne kjerneområder? Ville du være interessert?

Med strukturerte data og et godt analyseverktøy har det nemlig blitt ekstremt mye enklere og raskere å identifisere hvor i virksomheten skoen trykker når det gjelder avfallshåndtering. Ofte vil forbedringspotensialet være å finne i logistikken, oppsamlingsutstyret, antall tømminger, eller andre faktorer, som ikke fungerer optimalt.

Les også: Her er KPIene som gir deg full kontroll på avfallshåndteringen!

Sammenlignbare data

La oss si at du driver en kjede i for eksempel dagligvare- eller byggevarebransjen og at du ønsker å sammenligne avfallshåndteringen på de forskjellige stedene for å finne forbedringsmuligheter.

Hvorfor kaster dagligvarebutikken på Lillestrøm langt mer mat enn den på Lørenskog? Eller hvorfor har byggevarehuset på Dokka flere tømminger enn det på Elverum, når omsetningen er ganske lik? I sistnevnte tilfelle kan det selvfølgelig være geografiske forhold som har betydning, men svært ofte viser det seg at det handler om rutiner og utstyr i den enkelte virksomhet.

Forbedringspotensial er enkelt å identifisere når:

  • Det foreligger en oversikt over kostnader og alt avfall som har blitt produsert på hver enkelt lokasjon, fordelt på vekt og avfallstyper
  • Lokasjonenes omsetning og størrelse er kjent

Denne informasjon gir et sammenlignbart utgangspunkt, med alle muligheter til å dykke dypere i detaljer som den enkelte avfallsbeholder, bestillingsmåter, ideelle tidspunkt for henting av avfall og avvikende avfallsmengder.

Data fra avfallet forbedrer kjerneområdene

Analyseverktøyet vi benytter i Norsk Gjenvinning blir i første omgang brukt for å optimalisere avfallsløsninger. Men på sikt håper vi å kunne bidra til å hjelpe kundene våre til å forbedre egne kjerneområder også. Her blir blant annet det å redusere svinn en viktig faktor.

Er dette relevant for min virksomhet?

Driver du en virksomhet med flere lokasjoner og er opptatt av å

  • Redusere avfallsvolum?
  • Øke sorteringsgrad?
  • Effektivisere dagens avfallsløsning?
  • Redusere svinn?
  • Bedre inntjeningen?
  • Nå spesifikke miljømål?

Da er sannsynligheten stor for at din virksomhet også vil ha nytte av en analysemodell som kan overvåke avfallshåndteringen kontinuerlig, og som raskt finner avvik og forbedringsforslag. Det trengs ikke data for mer enn et par måneders drift for å skaffe et tilstrekkelig datagrunnlag.

Og du, helt til slutt: Husk at når virksomheten utvikler seg, må også avfallsløsningen endres og tilpasses. Beste praksis hele tiden, ikke sant?

Vil du vite mer om dette? Send en mail til Trond Håverstad eller Rune Jahnsen. 

LAST NED GRATIS GUIDE: Guide for effektive og miljøriktige avfallsløsninger

Temaer: digital avfallshåndtering, smart avfallshåndtering


Skriv en kommentar:

Norsk Gjenvinning er Norges største leverandør av gjenvinnings- og miljøtjenester. Våre tjenester omfatter bl.a. avfallshåndtering, metallgjenvinning, industriservice, farlig avfall, og mye mer. Hver uke publiserer vi nye innlegg her på Gjenvinningsbloggen. Følg oss gjerne!

Besøk også www.ngn.no
Guide for Effektive og Miljøriktige Avfallsløsninger

Siste innlegg

Temaer

se alle