I ukene 15, 16 og 17 gjennomfører myndighetene en landsomfattende risikoaksjon rettet mot industri- og avfallsbedrifter. I tillegg kommer de til å gjennomføre tilsynsaksjoner på kjemikaliemerking i hele 2018. Er din bedrift klar for å ta imot besøk?
Risikoaksjonen har fokus på systematisk HMS-arbeid og internkontroll, mens aksjonen på kjemikaliemerking fokuserer på kontroll av sikkerhetsdatablader og fareetiketter. Hensikten er blant annet å sjekke om industri- og avfallsbedrifter vet hvilke farer som kan oppstå på arbeidsplassen, og hvordan de kan hindre at det skjer.
Kiwa Teknologisk Institutt har sterke fagmiljøer innen kjemikaliehåndtering, risiko og HMS, og samarbeider blant annet med Norsk Gjenvinning. Vi har lang erfaring med rådgivning innen samtlige temaer som myndighetene nå retter søkelyset mot i de varslede tilsynsaksjonene.
Virksomhetens ansvar
I dag møter virksomheter strenge krav til helse, miljø og sikkerhet. Dette gjelder spesielt de som håndterer farlige kjemikalier, fordi det er relativt høy risiko for uønskede hendelser. For å sikre trygg og forsvarlig bruk er det derfor ikke tillatt å omsette farlige kjemikalier uten at fareklassifisering, etiketter og sikkerhetsdatablad er korrekte.
Det betyr også at det med jevne mellomrom er lurt å ta en helhetlig gjennomgang av innholdet i sikkerhetsdatablad og etiketter. Myndighetene anbefaler annethvert år, og det forventes at gjennomgangen utføres av en person som har kompetanse på området.
Les også: Få kontroll på kjemikaliene i bedriften
Risikovurdering skaper økt lønnsomhet
Risikovurdering av kjemikalier baserer seg blant annet på sikkerhetsdatablader. Derfor er det essensielt at disse er kvalitetssikret.
Vår erfaring er at risikovurdering, gjennomgang av sikkerhetsdatablader og etiketter, og arbeid med stoffkartotek ofte blir satt til side for andre «viktigere» arbeidsoppgaver. Vi oppfordrer likevel alle til å prioritere dette arbeidet – som handler om både forebygging og økonomi:
En risikovurdering skal gi bedriften din en oversikt over farer som kan oppstå på arbeidsplassen. Det er helt nødvendig at innholdet i sikkerhetsdatabladet er korrekt for å kunne forebygge eksponering, skader og ulykker, slik at arbeidsmiljøet blir trygt. Et annet aspekt er at det er lønnsomt for bedriften å kartlegge farer for å unngå skader, uhell og kostbare driftstap.
Gjør det enkelt
Alle virksomheter har i henhold til Internkontrollforskriften plikt til å jobbe systematisk med HMS-arbeidet. Men jobber du i en mindre bedrift hvor det er liten risiko for brann, forurensning og arbeidsulykker, trenger ikke rutinene å være spesielt omfattende.
I følge direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet "handler det enkelt sagt om å skaffe seg oversikt over farer og problemer som kan oppstå og hvordan man kan unngå at de skjer".
Du har kanskje hørt at risikovurdering er en hjørnestein i en virksomhets HMS-arbeid. På Miljødirektoratets nettsider sier de følgende om formålet med en slik vurdering: «Den skal danne grunnlag for å gjøre tiltak som minsker eller fjerner farer på arbeidsplassen. Dette gjelder både akutte hendelser og tilstander som kan utvikle seg over tid.»
Det er viktig å ha i mente at hensikten med slike tilsynsaksjoner er å bidra til at virksomheter innser viktigheten av å tenke helhetlig omkring egen risiko. Og at de ser at systematisk HMS lønner seg!
Slik kan det se ut når ting er på stell
Har du spørsmål eller trenger hjelp kan du kontakte oss i Kiwa Teknologisk Institutt på telefon 22 86 50 00 eller på firmapost@teknologisk.no. Vår samarbeidspartner Norsk Gjenvinning tilbyr også hjelp gjennom sin tjeneste Kjemiker på vei ™
Brosjyren Kontroll med risiko gir gevinst (regelhjelp.no) være også være til nytte.