3 ting du bør forvente av en god leverandør på avfallsløsninger

Av Morten Frøid 12. juli 2022

2022 NG blogg repub Forvente av avfallsleverandør

Behandling av avfall berører mange områder i og utenfor en bedrift, ikke minst medarbeiderne. Derfor er det visse områder og tjenester vi mener du bør være oppmerksom på hvis du skal velge en god avfallsleverandør. Eller hva du bør forvente av den dere benytter nå.

Ved valg av avfallsleverandør er det visse tjenester og krav som bør være på plass. Det er lett å fokusere på pris som en avgjørende faktor, men det er tross alt helhetsbildet som bør sette standarden.

Kravene kan også evalueres opp mot den leverandøren bedriften benytter i dag, for å se om det er mangler på noen områder. Vi oppsummerer de tre viktigste punktene under, samt noen ekstra tips og råd.

1. Essensielle minstekrav

Avfallsleverandøren må som et minimum være i stand til å dekke avtalt kjerneleveranse. I praksis betyr dette blant annet:

  • at kommunikasjon og oppgaver utføres på en profesjonell måte og i henhold til gjeldende regelverk.

  • å sørge for oversiktlige fakturaer som er lette å forstå.

  • å ha et godt system for rapportering og statistikk. I dag er det et must for at du som kunde skal kunne følge med på utviklingen, både når det gjelder miljø og kostnader.

2. Tilgjengelighet og fleksibilitet 

Har leverandøren enkle kommunikasjonsløsninger og rask responstid i henhold til standarden i bransjen? Nødvendig hjelp og assistanse ved uforutsette hendelser skal være lettvint.

Dette gjelder både kundeservice, folk med rett kompetanse og tilgang til utstyr eller biler ut fra individuelle behov.

3. Bredt spekter av tjenester

Avfallsleverandøren dere samarbeider med bør kunne tilby et bredt spekter av tjenester, samt ha kompetanse på de fagfeltene hvor dere trenger hjelp.

Det kan for eksempel være:

Her vil jeg også trekke frem medarbeiderne i bedriften. Ofte står de midt i de praktiske utfordringene og er helt avhengige av å få tilført kompetanse og veiledning for å utføre sine oppgaver trygt og sikkert. At leverandøren kan bidra med de ovennevnte tjenestene, har derfor stor betydning. 

Les også: Rett og plikt til informasjon og opplæring om farlig avfall

Kartlegg og tydeliggjør bedriftens behov

Vær tydelige når det kommer til egne behov og krav til en samarbeidspartner på avfallsløsninger. Kartlegg hva dere trenger hjelp til – fra planlegging og implementering av praktiske løsninger, til daglig støtte når det skjer noe uplanlagt.

En virkelig god avfallsleverandør vil også kunne støtte opp mot aspekter som omhandler posisjonsbygging.

Store variasjoner i avfallshåndtering og tjenesteomfang

De ulike aktørene i markedet kan tilsynelatende fremstå som ganske like. Det er langt fra realiteten, for man finner gjerne store variasjoner i både tjenesteomfang, serviceløsninger og hvordan de jobber med å utvikle sine kunder.

Her finner du en oversikt over tjenester hos Norsk Gjenvinning.

Det er også store forskjeller når det gjelder ambisjoner og etterlevelse av miljøkrav og compliance. Ta dette med i vurderingen av leverandører og tilbud, sett ut ifra bedriftens behov.

Og husk - ikke vær redd for å stille spørsmål!

Les også: 5 tips til en vellykket avfallsløsning

En åpen og grundig samarbeidspartner

Vi i Norsk Gjenvinning setter pris på forventninger. Vi mener at etterlevelse og åpenhet i alle ledd må være tydelige krav fra alle våre kunder. Ikke minst krav om dokumentasjon på at regelverk blir fulgt til punkt og prikke, og at alt er sporbart.

Det er et overordnet mål hos oss at dette er på stell.

Det er vel verdt å ta en titt på vår guide om effektive og miljøriktige avfallsløsninger. Informasjonen du finner der kan være nyttig når du skal evaluere og velge den avfallsleverandøren som passer best for din virksomhet.

Det samme gjelder denne temasiden. Og har du ett ekstra minutt til overs kan du også ta denne testen: Har du valgt rett avfallsleverandør?LAST NED GRATIS GUIDE: Guide for effektive og miljøriktige avfallsløsninger

Temaer: avfallsløsninger, avfallshåndtering


Morten Frøid's photo

Av: Morten Frøid

Morten Frøid har vært i gjenvinningsbransjen siden 1987. Først som selvstendig næringsdrivende og fra år 2000 med ulike roller i Norsk Gjenvinning-konsernet. Etter 2003 har han hatt stilling som markedsdirektør i konsernet. Han har vært leder for Norges Råvaregjenvinningsforening og deltar kontinuerlig i arbeid med å utvikle rammevilkår for gjenvinningsbransjen på flere plan.

Epost

Skriv en kommentar:

Norsk Gjenvinning er Norges største leverandør av gjenvinnings- og miljøtjenester. Våre tjenester omfatter bl.a. avfallshåndtering, metallgjenvinning, industriservice, farlig avfall, og mye mer. Hver uke publiserer vi nye innlegg her på Gjenvinningsbloggen. Følg oss gjerne!

Besøk også www.ngn.no
Guide for Effektive og Miljøriktige Avfallsløsninger

Siste innlegg

Temaer

See all