På et hotell er det selvfølgelig gjestene og god service som står i fokus. Men hvordan bidrar avfallsløsningen til å skape en god atmosfære, for både gjester og ansatte? Miljøkrav fra hotellgjester har heldigvis gjort at det har blitt et aktuelt tema!
Avfall på et hotell oppstår vel egentlig «overalt». Et hotell er som et minisamfunn med ansatte innenfor:
- kjøkken
- kontor
- drift og renhold
- kiosk
- butikk
- spaavdelingen
- hotell- og konferanserom
- barer
- restauranter
I tillegg er hundrevis, eller kanskje tusenvis av gjester, innom et hotell i løpet av et døgn – og de aller fleste produserer avfall i en eller annen form. Det betyr at det må legges til rette for kildesortering både på gjesterom og i fellesarealer, med sorteringsmulighet for typiske avfallstyper som flasker, papir og restavfall. Det finnes gode helhetlige bransjeløsninger for hoteller som dekker disse behovene.
Stadig flere gjester forventer å se at hotellet de bor på tar miljø på alvor. Svært ofte kommer de besøkende fra forskjellige land. Derfor er merking på flere språk og bruk av symboler også viktig.
Avfallets reise fra hotellrommet til avfallsrommet
Avfallsløsningen skal tilfredsstille flere enn gjestene, og det er her renholdspersonalet kommer inn i bildet. For å lykkes med oppsatte mål for kildesortering og effektivisere arbeidet, er det en forutsetning at personalet har traller til å samle opp ulike avfallstyper.
Avfallsstrømmen går fra det enkelte hotellrom til et kildesorteringspunkt, eller mellomstasjon, før det havner på avfallsrommet. Det betyr at det i tillegg til avfallstrallene, trengs egnet oppsamlingsutstyr på mellomstasjonene. Løsningen bør inkludere beholdere til panteflasker og til EE-avfall som lyspærer og elektriske komponenter.
Oppsamlingsutstyret skal være enkelt å tømme eller frakte med seg videre til avfallsrommet. Sorteringsplakater som beskriver avfallstypene, gjerne med bilder og symboler, hører også hjemme her.
Les også: Hjelp, jeg har fått ansvar for avfallsløsningen!
Avfall fra kjøkken og restaurant
I kjøkken- og restaurantdelen oppstår ytterligere avfallsfraksjoner. Her trengs det egne beholdere og kildesorteringsutstyr for:
- matavfall
- plastemballasje
- plastfolie
- restavfall
- metall/blikkspann
- glass
- porselen
- brett
- papp
Det skal være enkelt å kaste avfall når arbeidstempoet er høyt og hygienekravene strenge. Bedriften oppnår bedre kildesortering med tydelig skilting og merking, som også viser informasjon om hva som IKKE skal kastes i de enkelte beholderne. Typiske feilsorteringer er brukte servietter som kastes i papiravfallet istedenfor restavfallet, eller tallerkener som havner med glass.
En glassknuser frigjør tid og arbeidskapasitet
Oppstår det store mengder glassavfall, kan en glassknuser være til god hjelp. Visste du at ved å knuse glassflasker på stedet, er det mulig å redusere avfallsvolumet med opptil 80 prosent?
Glassknusere finnes i flere varianter, fra de minste som kan plasseres under en disk til større, frittstående utgaver. Lavt støynivå gjør at glassknusere også kan plasseres i baren. Glassknuseren bør kunne knuse glasset slik at bitene får en størrelse på 3-5 cm etter knusing, og kan leveres til materialgjenvinning.
Personlige opplysninger fra resepsjon og kontor
Selv om det meste av gjesteopplysninger og fakturaer behandles digitalt, blir fortsatt en del papirer skrevet ut. Med en makuleringsbeholder for sensitiv informasjon blir det enklere for ansatte å bli kvitt dokumenter. Dessuten gir det ekstra trygghet for hotellets gjester.
Resepsjoner bør også ha en beholder for brukte batterier, da mange reisende har lithiumbatterier de ønsker å kvitte seg med.
I forbindelse med konferanser kan det være lurt å inkludere en sikker makuleringsløsning i hotellets konferansepakke. En makuleringsbeholder på hjul kan enkelt flyttes ved behov.
Alltid lurt å ha en løsning for farlig avfall
Selv om mengdene farlig avfall som oppstår i den daglige hotelldriften ikke er store, bør alle hoteller ha en god løsning for dette også. Produseres det mer enn én kilo farlig avfall årlig, skal det deklareres og leveres inn til godkjent mottak.
Mangler det et tydelig oppsamlingspunkt på avfallsrommet, oppstår det fort rot og uorden. Malingsspann som blir liggende henslengt og kjemikalier som havner i restavfallet er ikke ønskelig, hverken for miljø eller arbeidsforhold.
Les mer: Hva er farlig avfall?
Organiser avfallsrommet
Orden på avfallsrommet bidrar til økt kildesorteringsgrad og bedre trivsel for ansatte. Større oppsamlingsenheter og containere bør stå i en logisk rekkefølge, være lett tilgjengelige og godt merket.
Det er naturlig å ha komprimeringsutstyr for papp og restavfall som er tilpasset avfallsvolumet hotellet produserer. Ved å komprimere avfallet, reduseres transporter og kostnader.
Hos de største hotellene, der mengden matavfall utgjør 40 tonn eller mer, vil en kvern med tørkeprosess kunne redusere antall transporter med opptil 90 prosent.
Hotell som tar grønt ansvar
Stadig flere hoteller bruker sertifiseringer i sin markedsføring og i omdømmearbeidet. Engage er et nyttig verktøy i denne sammenhengen. Det gir dokumentasjon og rapporter på avfallsvolum, kildesorteringsgrad og andre verdier som er relevante i sertifiseringsarbeidet.