Effektiv avfallsrapportering med Engage

Av Sofie Berget 21. januar 2025

kontormedarbeider-ved-PC-loren-1000x563

For mange virksomheter kan rapporteringsprosessen være tidkrevende og komplisert. Engage er en digital plattform som gjør rapportering for avfall enklere enn noen gang. Inne i plattformen finnes verktøyene du trenger for å samle, analysere og rapportere data på en effektiv og brukervennlig måte.

Inne i Engage finner du alle tall og data knyttet til bedriftens avfall, fremstilt på en visuell og oversiktlig måte. Det gjør det enkelt å se hva og hvor mye bedriften kaster av ulike avfallstyper, hvor flinke dere er til å sortere og kostnader forbundet med avfallshåndtering. 

Dashbord gir deg oversikt

Dashbordene i Engage er utviklet for å gi maksimal brukervennlighet og en omfattende oversikt over avfallsdata. Du kan enkelt filtrere på tidsperioder, varekategorier, henteplasser og avfallstyper, for å hente ut de tallene du trenger. 

Dashbordene gir også visuelle fremvisninger av utvikling i sorteringsgrad, kostnad per tonn avfall og transportkostnader. Grafer og visualiseringer kan kopieres og lastes ned for bruk i årsrapporter eller presentasjoner, noe som gjør rapporteringen både enkel og profesjonell.

Rapporter i Engage 

Rapportmodulen i Engage er laget for å gjøre det enkelt å få full oversikt over avfallshåndteringen og oppfylle rapporteringskravene. Plattformen tilbyr både standardmaler som dekker de fleste behov og mulighet til å bygge egne rapporter for mer spesifikke behov. For eksempel kan du hente ut en årsrapport for fjoråret basert på alle avfallsfraksjoner, eller lage rapporter spesifikt for én avdeling eller et prosjekt ved å bruke filtre som datoperioder, henteplasser eller varekategorier. 

Rapportene kan filtreres på spesifikke datoperioder, henteplasser eller varekategorier, og det er enkelt å lagre filtre du bruker ofte, slik at du raskt får tilgang til viktige nøkkeltall. 

Rapportene gir deg kraftige verktøy for å analysere kostnader og trender, samtidig som de er enkle å bruke og forstå. Disse kan lastes ned både som PDF og Excel-fil, slik at de enkelt kan brukes både internt og eksternt.

Hvorfor bruke Engage til årsrapportering? 

  1. Automatisering av datainnsamling: Engage samler automatisk inn data over avfall og tjenester dere har hatt hos oss, fra hele organisasjonen. Det gjør at du slipper manuell registrering. 
  1. Oversiktlige rapporter: Plattformen genererer skreddersydde rapporter som oppfyller lovpålagte krav og gir deg verdifull innsikt. 
  1. Miljøansvar i fokus: Engage gir deg verktøyene til å visualisere bedriftens bidrag til sirkulær økonomi og miljøforbedringer. 

Med Engage får du mer enn bare et verktøy – du får en partner som hjelper deg med å møte kravene til avfallsrapportering samtidig som du styrker bedriftens miljøprofil. 

Vil du vite mer om hvordan du kan bruke Engage til rapportering kan du se opptak av webinaret jeg holdt om nettopp det her:

Se opptak av webinar: Sånn bruker du Engage til rapportering

Temaer: avfallsrapportering, Avfallshåndtering og dokumentasjon


Sofie Berget's photo

Av: Sofie Berget

Sofie Berget er junior forretningsutvikler og produkteier for Engage i Norsk Gjenvinning. Med en mastergrad fra NTNUs Entreprenørskole og en bakgrunn som byggingeniør, har hun bred erfaring med innovasjon og bærekraft. Sofie har tidligere jobbet i en oppstartsbedrift som utviklet konsepter for å minimere tekstilavfall – en erfaring som gjør hennes bidrag i Norsk Gjenvinning både naturlig og verdifullt.

I Gjenvinningsbloggen ønsker vi å gi både virksomheter og privatpersoner interessant og relevant innhold om temaer som avfallshåndtering, kildesortering, materialgjenvinning og farlig avfall. Vi er en engasjert gjeng med ulik fagkompetanse som bidrar til bloggartikler som publiseres hver uke. Er det temaer du mener vi bør ta tak i, så gi oss et tips!

Bruk gjerne skjemaet til å melde deg på Gjenvinningsbloggen, så får du varsler om nytt innhold.

Besøk også vår hjemmeside www.ngn.no

Siste innlegg

Temaer

See all