Visste du at Gumpens Auto i Grenland er Nordens største bilbutikk? Med over 92 ansatte fordelt på 13 000 kvadratmeter forhandler og reparerer vi VW personbil, VW nyttekjøretøy og Audi. I en så stor virksomhet er det klart at det oppstår en del avfall. Da må avfallshåndteringen foregå effektivt, uten humper, for å si det sånn. I dette blogginnlegget kan du lese om hvordan vi har løst avfallshåndteringen vår og hva vi gjør for å bidra til miljøet!
Mekanikere med egen «kjøkkenbenk» og sorteringstralle for avfall
Jeg kaller det faktisk for kjøkkenbenk, for så fine er benkene til gutta på verkstedet. Vi flyttet inn i nye lokaler i november 2018, noe som ga oss muligheten til å lage gode løsninger for mekanikerne våre. Nå har de hver sin benk og egen sorteringstralle som de er ansvarlige for å tømme i større kildesorteringsbeholdere, fat og containere på det store avfallsrommet. Og når avfallet enkelt kan trilles bort på hjul, er det ingen sak. I tillegg er tømmeinstallasjoner for spillolje og lignende lett tilgengelig. Det samme er plastsekkestativ med sekker i forskjellige farger inne på verkstedet. Med tydelig merking over hva som skal kastes hvor. Det skal være lett å kildesortere.
Hos oss er folk faktisk opptatt av å sortere riktig, og spesielt de yngre generasjonene er veldig bevisste rundt dette med kildesortering. Det hender rett som det er at det kommer en inn til meg på kontoret med en greie han ikke vet hvor han skal kaste. Så finner vi ut av det sammen, og lærer ofte noe nytt begge to.
Opplæring og kompetanse om farlig avfall er helt nødvendig
Av og til spør vi Norsk Gjenvinning også. Kompetansen deres er til stor hjelp, og har vært helt nødvendig i forbindelse med sertifiseringsarbeidet vårt (vi blir årlig sertifisert etter ISO 9001 og Miljø 14001 hvor det er strenge krav til verneprosesser og avfallshåndtering). Det er den del begreper som er vanskelige å forstå og mye å ha kontroll på, med mange avfallstyper:
I tillegg til alle typer vanlig avfall produserer vi farlig avfall, i form av spillolje, drivstoff, spraybokser, bremse- og frostvæske, batterier, EE-avfall, lyspærer, airbager og litiumfylte høyvoltsbatterier.
Derfor er det også helt nødvendig at nyansatte får fast opplæring om farlig avfall, avfallshåndtering, HMS og bruk av verkstedet. Dette skjer ved daglig oppfølging av HMS-ansvarlig og intern opplæring med NG. Etter endt opplæring må de nye medarbeiderne signere på hva de har vært gjennom. Det gir oss en oversikt, samtidig som det er ansvarliggjøring av den enkelte. Ikke minst, får vi opplæringen dokumentert og satt i system. Det meste skal jo dokumenteres for tiden, ikke sant?
Dokumentasjon må være på stell
Jeg har vært noen år i bransjen og merker klart at det er mye strengere krav til dokumentasjon i dag enn tidligere, noe jeg tenker er bra!
Farlig avfall deklareres elektronisk, hvilket betyr at vi automatisk får dokumentasjon på hva som er levert. I tillegg samler vi dokumentasjon på alt som blir hentet på huset – og av hvem. I denne samlingen har vi også risikoanlayser, miljøaspekter, regnskapsrapporter, avviksregistrering og oppfølging, oversikt over ansvarlig personell, organisering og forankringer i ledelsen. Dokumentasjon på tømming av olje- og fettutskillere, slamrenner og sandfang også, selvfølgelig. Her går alt under lupen!
Større kunder etterspør gjerne dokumentasjon de også, så dette må være på stell, ikke bare på grunn av sikkerhetshensyn og myndighetskrav.
Den rette balansen mellom høy kildesorteringsgrad og effektiv produksjon
Kildesorteringsgrad er et viktig mål i avfallshåndteringen. I dag ligger den på 78 prosent, men målet er å nå 80. Jeg innrømmer gjerne at det kan være er en utfordring å finne praktiske løsninger for alle som skal sortere daglig slik at vi kan ha en høy sorteringsgrad uten at det går ut over produksjonen. Derfor er vi avhengige av å samarbeide med en avfallsaktør som er «på» og jakter på gode arbeidsmetoder sammen med oss. Vernerundene vi har to ganger i året avdekker også stadige forbedringsmuligheter som vi må jobbe videre med.
Likevel synes jeg vi har kommet et godt stykke på vei. Det er tross alt ikke så lenge siden vi for eksempel ble klar over at mye metall havnet i restavfallet. Ved å luke ut dette, ble det økonomisk gevinst! Og apropos å luke ut. Du har kanskje vært gjennom det samme selv, men for oss var det en aha-opplevelse da vi hadde en felles happening på verkstedet hvor vi tømte innholdet fra søppelbøtta ut på gulvet. Det bød på noen overraskelser, da vi så hvor mye som kunne sorteres ut fra restavfallet. Har du ikke prøvd dette, anbefaler jeg det sterkt!
Å dytte i riktig retning
Et annet tiltak vi har hatt for å bedre kildesorteringen er å kjøre konkurranse med de andre avdelingene våre. Det ble moro på flere måter, og vinnerlaget fikk premie fra Norsk Gjenvinning, så det manglet ikke på motivasjon. For litt motivasjon må til innimellom og alle må være enige om hva vi ønsker å oppnå. En leders mål alene holder ikke når hjulene skal holdes i gang og miljøet skal ivaretas. Alle må dytte i riktig retning.