Det snakkes mye om bærekraft og samfunnsansvar, men man skal passe seg for at det ikke ender opp med bare store ord, lite handling – og villedende markedsføring. Grønnvaskingsplakaten skal sette en stopper for dette, og nå oppfordres hele næringslivet til å følge den. Er du klar?
Før vi ser nærmere på hva plakaten inneholder, trengs det kanskje en liten forklaring av begrepet grønnvasking. For hva betyr det egentlig?
Hva er grønnvasking?
De som står bak Grønnvaskingsplakaten har laget følgende definisjon:
«Grønnvasking er en form for misledende markedsføring der et produkt eller en virksomhet fremstilles som bedre enn den faktisk er i forhold til innvirkning på klima, natur og mennesker.»
Begrepet grønnvasking er ikke nytt. Det ble først brukt av den amerikanske miljøaktivisten Jay Westerveld i 1986, etter en opplevelse han hadde på et badehotell hvor gjestene ble oppfordret til å bruke håndklærne flere ganger for å bidra til å redde miljøet. Samtidig var hotellet midt i en utvidelse som ville skade det lokale økosystemet. For Westerveld ble dette med håndklærne derfor en ironisk oppfordring.
Det finnes mange lignende eksempler, og grønnvasking har vært et jevnlig debattert tema de siste tiårene, uten at det har skjedd så mye. Det har vært lett å framstå som miljøvennlig og bærekraftig. Uten å måtte bevise hva man egentlig gjør. Uten at det har fått konsekvenser. Heldigvis skjer det endringer. Det siste året har blant annet kleskjedenes markedsføring av såkalt bærekraftige klær vært i fokus, og Forbrukertilsynet har anklaget flere av de store kjedene for brudd på markedsføringsloven og villedende markedsføring.
Tidligere i år satte et debattinnlegg i finansavisen, enda mer fart i sakene. Ida Hatlebrekke i Looping, Silje Bareksten i 3 Norske og Petter Gulli i 12YEARS kontaktet organisasjonen Skift. Det førte til et samarbeid med miljøstiftelsen Zero og flere andre miljøorganisasjoner. Resultatet er Grønnvaskingsplakaten, som består av 10 råd for dem som virkelig vil vise at de praktiserer bærekraft og samfunnsansvar. Og den favner bredere enn klima og miljø, den er laget for å kunne favne alle FNs 17 bærekraftsmål.
Hva sier grønnvaskingsplakaten?
Punktene nedenfor er fyldigere forklart med eksempler på gronnvasking.no:
- Vær ærlig og etterrettelig.
- Pass på at bærekraftsarbeidet ikke bare skjer i kommunikasjons- og markedsavdelingen.
- Vær varsom med å snakke om viktigheten av bærekraft, natur, klima, menneskeverd og etisk handel, dersom man selv ikke har tatt reelle grep.
- Unngå å tåkelegge eller underkommunisere egne utslipp og negative avtrykk på klima, natur og mennesker.
- Vær varsom med å bruke en stor del av markedsbudsjettet på små tiltak som ikke gjør noe med det vesentlige fotavtrykket.
- Unngå å kjøpe god samvittighet gjennom klimakvoter eller ved å la andre plukke plast.
- Bruk de etablerte merkeordningene. Egne miljømerker, eller bruk av bilder og språk som gir inntrykk av tredjeparts sertifisering, anbefales ikke.
- Vær forsiktig med uttrykk som “bedre for klima”, “bedre for naturen”, “bedre for miljøet” osv., hvis du ikke kan bevise at det du gjør virkelig er bedre.
- Vær varsom med å markedsføre virksomheten kun på bærekraftsmål den er god på.
- Vær forsiktig med å bruke donasjoner og sponsorater som bevis på at du jobber med bærekraft.
Målet med plakaten er altså å hjelpe virksomheter til å styre unna grønnvasking. Norsk Gjenvinning har i likhet med en rekke andre virksomheter signert plakaten. Vi mener rådene i plakaten er enkle og tydelige, og en god rettesnor for oss alle. Derfor oppfordrer vi også din virksomhet til å signere og være med på å bidra til å redusere grønnvaskingsproblemet. Det er når vi står sammen, at vi kan få ting til å skje.
Kilder:
https://www.dn.no/staticprojects/d2/ledestjerner/b-ordet/
https://gronnvasking.no/