Den digitale tidsalderen fortsetter å påvirke avfallshåndteringen positivt gjennom innovative løsninger. For bedriften betyr det stadig bedre oversikt over avfallet og reduserte kostnader. Og er det én side ved avfallshåndteringen der digitale verktøy treffer begge disse områdene, så er det transport.
Transportkostnader utgjør opp mot halvparten av den totale tømmekostnaden for bedriftens avfall. Da de første digitale løsningene begynte å komme på plass, var det et svar på mangelen på effektivisering av avfallstransporten. Ved å bruke disse verktøyene kan bedriften spare store summer og skaffe full kontroll over avfallshåndteringen.
Fullmeldere
Komprimatorer kan utstyres med såkalte fullmeldere som gir beskjed til driftsansvarlig eller kjørekontor om at det er i ferd med å bli fullt i beholderen eller komprimatoren. Smarte fullmeldere gjør at bedriften får utnyttet oppsamlingsutstyret maksimalt før avfallet blir hentet.
Smarte avfallsbeholdere
Smarte avfallsbeholdere som Solarbin, blir stadig vanligere. Dette er kostnadsreduserende, miljøvennlige og komprimerende avfallsbeholdere som passer perfekt i bymiljøer og andre områder med høy aktivitet. Det betyr mer effektiv avfallshåndtering og færre tømminger.
Bestilling på web og app
Våre kunder har lenge hatt en løsning for bestilling på web og app tilgjengelig. Det betyr at du ikke lenger er avhengig av å ringe for å bestille tømming. Med en egen mobilapp for avfallshåndtering kan du gjøre unna bestillingen uansett tid eller sted.
Det betyr spart tid og sparte kostnader. Dessuten minimeres risikoen for feil i forbindelse med bestillingene. Bruk av app gir deg også en oversikt over beholdere og containere som er utplassert.
Les også: Hvordan effektivisere og forenkle kildesortering i bedriften?
GPS
Stadig flere av bilene våre har GPS-baserte system som effektiviserer henting og tømming av avfall. Sjåførene får fortløpende beskjed om steder og tidspunkt hvor det skal hentes forskjellige former for avfall. Slike system gjør også at bilene raskere kan omdirigeres til steder i nærheten av der de befinner seg.
Dette er i og for seg ikke utstyr du som kunde ser, men du vil forhåpentligvis merke det på service – og reduserte kostnader. Det bidrar også til bedre kontroll, da vi hele tiden har oversikt over hvor bilene befinner seg, og hvor lenge de er på hvert sted. Det gir deg som kunde dokumentasjon for fakturagrunnlag.
Elektronisk deklarering
Avfallsdeklarering har også med transport å gjøre. Bruker dere en avfallsleverandør, må avfallet være ferdig deklarert til henting.
All deklarering av farlig avfall foregår nå elektronisk, på Avfallsdeklarering.no. Det er helt klart et framskritt som letter hverdagen for mange. Det gjør det mulig for deg å hente fram tidligere avfallshistorikk samt å deklarere alt på riktig måte. Ikke minst forenkler det selve deklareringsarbeidet.
Så du denne: Hvordan deklarere farlig avfall etter gjeldende regelverk?
Har du ennå ikke gått over til en digital løsning for avfallshåndtering? Ta gjerne kontakt med oss hvis du ønsker å vite mer om hvilke løsninger som egner seg best for bedriften – eller har andre spørsmål om avfallshåndtering.
Dette blogginnlegget ble sist publisert 13. september 2016 og er senere oppdatert.