De siste årene har Norsk Gjenvinning fått anerkjennelse for sitt arbeid med bærekraft og miljøansvar. I år – som i fjor – er vi kåret til Norges mest miljøbevisste selskap i Ipsos’ omdømmeundersøkelse. Håndfaste miljøtiltak som kundene faktisk lykkes med, er en av hovedgrunnene til den høye rangeringen.
Ipsos er verdensledende innen markedsundersøkelser. De gjennomfører årlige omdømmeundersøkelser blant norske bedrifter, etater og institusjoner. For å nå til topps er det én faktor som skiller seg ut – tillit.
Årets førsteplass i miljø- og bærekraftssegmentet er ikke et resultat av reklame og markedsføring, men av Norsk Gjenvinnings faktiske bidrag til miljøet og det gode samarbeidet med kundene våre.
Målrettet rådgivning og samarbeid skaper gode resultater
I snitt har kundene våre en imponerende kildesorteringsgrad på 75 %. Dette reflekterer virkningen av effektive avfallsløsninger der bærekraftsperspektivet ivaretas gjennom hele verdikjeden.
En av de viktigste arbeidsmetodene våre handler om å bygge tillit ved å rådgi og optimalisere bærekraftsagendaen til kunden. I praksis betyr det at vi sammen med bedriften:
- planlegger kildesorteringsløsningen
- planlegger transportfrekvensen
- setter klare bærekrafts- og forbedringsmål
- gjennomfører opplæring og kurs for å etablere gode rutiner blant ansatte
- dokumenterer utvikling og resultater
Ved å senke terskelen for at bedriften skal lykkes med kildesorteringen, blir det enklere å oppnå en høyere kildesorteringsgrad. Lykkes bedriften, får det også positive ringvirkninger for samfunnet for øvrig.
Les også: Bedriftens guide til miljøvennlig avfallshåndtering
Vår bærekraftsatsing
I Norsk Gjenvinning er vi like opptatt av å gå foran som et godt eksempel i egen virksomhet som vi er av å hjelpe kundene våre. En viktig suksessfaktor for at vi lykkes er entusiastiske medarbeidere, i alle roller og funksjoner. Det er menneskene som skaper bærekraftige løsninger og som sørger for at miljøvennlige tiltak etterleves.
Vi satser blant annet stort på å redusere vår egen klimabelastning, gjennom bruk av fossilfrie kjøretøy og implementering av energieffektive tiltak på tvers av organisasjonen.
I samarbeid med våre kunder og partnere klarte vi i 2023 å:
- redusere CO₂-utslippene med omtrent 1,5 millioner tonn – en innsparing som kan sammenlignes med utslipp fra over 300 000 bensinbiler
- håndtere over 2 millioner tonn avfall fra alle samfunnssektorer
- resirkulere verdifulle råvarer til materialgjenvinning
Se video: I dag snakker vi om sirkulærøkonomi
Bredt samfunnsansvar
I tillegg til førsteplassen i miljø- og bærekraftssegmentet, havnet Norsk Gjenvinning på en sjetteplass i samfunnsansvar og moral blant norske bedrifter. Selv om det ikke ble topplassering her også, er dette fremdeles et betydelig resultat.
Vårt mål er å ta ansvar for at norske bedrifter lykkes med avfallshåndteringen, både på kort og lang sikt, og bidra til økt profitt gjennom bærekraftige løsninger. Dette ansvaret står som en grunnleggende verdi for oss, og handler ikke bare om tilrettelegging og tekniske løsninger, men også om å skape varige, bærekraftige endringer.
Tenk IGJEN
Vår filosofi er å alltid tenke igjen – for å finne bedre, smartere og mer miljøvennlige løsninger for fremtiden. Det handler om å bidra til et samfunn der ressurser forvaltes på en best mulig måte og der vi alle tar del i ansvaret for en bærekraftig fremtid.