Hvordan gjør man håndtering av farlig avfall relevant, praktisk og lærerikt for studenter som jobber med dette i ulike bransjer? Det fikk Norsk Gjenvinning prøve seg på da Fagskolen Rogaland inviterte dem inn som gjesteforelesere.
Emnet «System for håndtering av farlig avfall» holdes i regi av Industrifagskolen ved Fagskolen Rogaland. Det er et nettbasert tilbud som samler studenter som håndterer farlig avfall på et eller annet nivå i forbindelse med jobb – blant annet innen HMS, logistikk og i avfallsbransjen.
Søkte ekstern bistand for å øke kursets kvalitet
![]() |
Underviser i farlig avfall: Adjunkt Terje Garvik har lang fartstid som lærer innen kjemi, fysikk og matematikk ved Fagskolen Rogaland. |
Etter fire undervisningskvelder høsten 2024, ble det tydelig at det var behov for faglig støtte. Lovverket rundt farlig avfall er stort og komplekst – og stoffet måtte forenkles og tydeliggjøres. Målet var å sikre at alle skulle være trygge på at å kunne håndtere farlig avfall sikkert og forsvarlig etter endt kurs.
Norsk Gjenvinning ble derfor invitert til å gjeste to forelesninger, der 20 studenter deltok. Bistand fra fagfolk bidro til at kursets kvalitet økte, og at både studenter og foreleser fikk ny innsikt i universet av farlig avfall.
Undervisning tilpasset studentenes forventninger og behov
I forkant av de to forelesningene hadde vi et møte med gjesteforeleserne for å avklare forventninger og behov. Vi ble enige om at én kveld skulle gå til praktisk håndtering – klassifisering, emballering og deklarering av farlig avfall. Den andre kvelden gikk dypere inn i lovverket, med et dypdykk i blant annet:
- emballering, pakking og deklarering
- klassifisering og merking av kjemikalier (CLP)
- avfallsstoff- og EAL-koder
- avfallsforskriften
- forskrift om landtransport av farlig gods (ADR)
Norsk Gjenvinning brukte både presentasjoner, visuelle caser og videoeksempler for å illustrere hvordan ulike stoffgrupper av farlig avfall skal håndteres riktig samt farene ved feil håndtering.
Ved å vise frem ekte og relevante caser, demonstrerte de hvordan lovlig håndtering av farlig avfall utføres i praksis, og hvorfor det både er lønnsomt og bærekraftig.
Gjennom totalt fire undervisningstimer fikk studentene snakke med gjesteforeleserne om hvordan farlig avfall håndteres på en trygg og korrekt måte i deres bransje. Det var hele tiden rom for spørsmål, og samtalen gikk begge veier.
Miljø og bærekraft i fokus
![]() |
Kilde: Fagskolen Rogaland |
Miljøperspektivet er en sentral del av undervisningen og det legges særlig vekt på hvordan farlig avfall kan forårsake skade på natur og mennesker, dersom det ikke oppbevares og håndteres i henhold til lovverket.
Det samme gjelder avfallstyper som kan skape miljøutfordringer dersom det havner i restavfallet. Norsk Gjenvinning viste hvordan studentene kunne bidra til sirkulærøkonomien, blant annet ved riktig kildesortering av gipsavfall. Gipsavfall fra byggeprosjekter omdannes til gipspulver, som deretter gjenbrukes som råstoff til produksjon av nye gipsplater til vegger og tak.
Se video: Gipsplater - fra avfall til gjenbruk
Faglig samarbeid ble nøkkelen til kursets suksess
Bidraget fra Norsk Gjenvinning løftet kurset og førte til et lærerikt samarbeid som ga verdifullt utbytte utover forventningene vi hadde.
Gjesteforeleserne hadde stålkontroll på både den teoretiske, juridiske og praktiske delen av faget. Dyktigheten, fagbredden og profesjonaliteten var imponerende.
I etterkant hadde studentene flere diskusjoner om det de lærte fra gjesteforelesningene. Vi kjørte også ut en digital undersøkelse i etterkant, med flere positive tilbakemeldinger som viste at studentene var svært fornøyde med undervisningen. Teori kunne lett overføres til den praktiske delen av jobbene, slik at de raskt fikk prøvd ut det de hadde lært.
Utfallet er tydelig: Når ekspertise fra næringslivet møter utdanning, får både forelesere og studenter en ny forståelse for farlig avfall.