Avfallshåndteringen er for mange en stor utgiftspost, men med de rette tiltakene kan du faktisk redusere kostnadene betydelig. Enkelte avfallstyper har en positiv verdi og kan være en viktig bidragsyter til bedre økonomi – dersom du kildesorterer riktig.
1. Avfall som inntektskilde
Å redusere avfall er uten tvil en av de beste måtene å senke avfallskostnadene i bedriften. Et annet, men like viktig tiltak, er riktig kildesortering.
Det er type avfall som avgjør lønnsomheten. Eksempler på avfallstyper med lavere kost enn restavfall og som kan bli gode inntektskilder, er:
- papp
- treverk
- metaller
- noen plastmaterialer
Jo mer effektivt du klarer å sortere, jo større blir de økonomiske og miljømessige fordelene – en vinn-vinn-situasjon!
For å oppnå optimal økonomisk gevinst, må logistikken være på plass. Kildesorteringen skal være enkel å få til ved hjelp av riktig utstyr på rett sted, merking og skilting.
En vurdering av tømmefrekvensen kan også hjelpe bedriften med å redusere transportkostnader. Kanskje trenger dere større containere eller avfallsbeholdere, slik at det går lenger tid mellom hver tømming?
Les mer: Hvordan effektivisere og forenkle kildesortering i bedriften?
2. Digitaliser avfallshåndteringen
Med stadig bedre digitale løsninger kan du raskt få oversikt over hvordan avfallet påvirker bedriftsøkonomien og optimalisere avfallshåndteringen. Det finnes flere strategier å velge mellom, deriblant:
- Smarte sensorer: Ansatte må bruke adgangskort inn til avfallsrommet og veie avfallet før det kastes i riktig beholder. Da kan du enkelt overvåke fyllingsgraden slik at avfallet hentes når beholderne faktisk nærmer seg fulle. Med denne løsningen er det også mulig å allokere kostnadene slik at du får separate resultater på tvers av avdelinger.
- Solarbin: Varsler automatisk når beholderen nærmer seg full slik at dere unngår unødvendige tømminger.
- Europress Smart: Et verktøy som kan ettermonteres på avfallskomprimatorer. Varsler når komprimatoren når 80-90 prosent fyllingsgrad.
I tillegg gjør digitale bestillingsløsninger det enklere å få bedre kontroll over avfallshåndteringen, samt få bedre oversikt over utgifter med noen få tastetrykk på smarttelefonen.
Med Engage kan du blant annet få fullstendig oversikt over avfallsstatistikken i bedriften og se kostnader knyttet til avfallshåndteringen. En avfallsleverandør er en god sparringspartner å ha dersom du vil vite mer om hvordan statistikken påvirker økonomien.
I tillegg gjør digitale bestillingsløsninger det enklere å få bedre kontroll over avfallshåndteringen, samt få bedre oversikt over utgifter med noen få tastetrykk på smarttelefonen.
Les også: Full oversikt over avfallshåndteringen i bedriften med digitale løsninger
3. Samsvar med regelverket
Kildesortering er regulert av lovverket og går hånd i hånd med bedriftens økonomi. Feil kildesortering kan medføre betydelige kostnader i form av bøter og økte avfallsgebyrer. Dette gjelder særlig for:
- plastavfall
- tekstiler
- farlig avfall
Du unngår både unødvendige utgifter og ekstra hodebry hvis du regelmessig holder deg oppdatert på gjeldende krav, lover og forskrifter.
Å motivere ansatte til å kildesortere riktig kan være ekstra utfordrende dersom det er snakk om en større bedrifter der mange bruker avfallsrommet. Det samme gjelder kjøpesentre, der mange mennesker ferdes. Da kan REEN være et nyttig verktøy som bidrar til at flest mulig følger reglene for kildesortering.