Dugnad i borettslaget: Effektive metoder for vårens ryddesjau

Av Morten Frøid 19. mars 2024

Mennesker samler inn avfall på en gressplen

Med våren rett rundt hjørnet må mange sameier og borettslag begynne å tenke på den årlige dugnaden. For å hjelpe deg med å organisere vårryddingen, har vi samlet en rekke råd, tips og nyttig veiledningsmateriell. Materiellet er utarbeidet for å forenkle forberedelsene og sikre at arbeidet utføres trygt og effektivt.

Dugnad i borettslag og sameier må naturlig nok forberedes. Da er det smart å starte med god planlegging. De første spørsmålene som må besvares, er når, hvordan og hva:

  • Når skal dugnaden gjennomføres?
  • Hva skal gjøres? Sett opp en konkret arbeidsliste i prioritert rekkefølge, så trenger ingen å være i tvil når dagen kommer.
  • Hvordan skal du informere slik at flest mulig stiller opp?
  • Hvordan bør årets dugnad foregå?

Tenk også over om det er naturlig å dele opp i lag fordelt på flere områder, for å begrense antall personer på ett sted. Å la dugnadslagene jobbe på forskjellige tidspunkt skaper også bedre flyt.

Last ned: Gratis informasjonsmateriell

 

God informasjon kan føre til bedre oppslutning

Jeg kan ikke garantere et godt oppmøte, men god informasjon er i hvert fall en viktig forutsetning for deltakelse. Kommuniser tydelig og beskriv hva som skal gjøres ved å:

  • henge opp plakater der folk ferdes i nabolaget
  • legge ut informasjon på en Facebook-gruppe for sameiet/borettslaget dersom dere har det – og følg opp med inspirerende påminnelser frem mot den aktuelle datoen
  • sende ut brev, e-post eller meldinger i god tid før dugnaden
  • inkludere informasjon som forteller hva som skal og ikke skal i containeren
  • opplyse om når containeren kommer, hvor lenge den blir stående og hva de som skal delta eventuelt bør forberede seg på

Bestill containere og annet utstyr 

Ha all redskap og utstyr som trengs tilgjengelig til rett tidspunkt. Det er utrolig kjedelig å oppdage at noe mangler når dere egentlig skal være i full gang med jobben.

  • Bestill container eller SmartSekk, og eventuelt annet oppsamlingsutstyr, i god tid. Det vanligste er å sette ut containere på en fredag og at de hentes påfølgende mandag
  • Tenk gjennom hvor mange containere dere trenger og hvor det er mest hensiktsmessig å plassere dem
  • Finn også ut om det er lovlig og trygt å plassere containeren der den skal stå
  • Har leverandøren grei tilgang til å plassere containeren? Med SmartSekker blir plasseringen mer fleksibel
  • Få kontroll på om dere har tilstrekkelig med utstyr, redskap og oppsamlingsutstyr i fellesboden eller blant beboerne. Finn ut om det dere mangler er tilgjengelig på en annen måte eller kan kjøpes i god tid før dugnaden

Farlig avfall må leveres separat

Kjemikalier, maling, spraybokser og annet farlig avfall har en tendens til å bli stående i kriker og kroker. Tøm skuffer og skap, rydd i loft og kjeller. Det er et viktig miljøtiltak.

Husk at farlig avfall må leveres adskilt fra annet avfall. Er det behov for eget utstyr for oppsamling av dette under ryddingen, er det lurt å bestille det også.

Som privatpersoner kan dere levere det farlige avfallet på kommunale avfallsmottak gratis. Dere trenger ikke å deklarere avfallet, men dere må kunne opplyse om innholdet. Pass på at avfallet blir sikret godt under transporten og at det fraktes i tett emballasje. 

Les også: Hva er farlig avfall?

Komprimatorbil

Enkelte steder kan det være vanskelig å komme til med containere. Heldigvis finnes det alternativer. Dere kan for eksempel samle opp avfall i sekker på bestemte steder på forhånd og deretter få en  komprimatorbil til å hente avfallet på avtalt tidspunkt. 

En annen mulighet er å gjøre en avtale der en komprimatorbil kommer til stedet et par timers tid, slik at dere kan kaste avfall rett i bilen.

Samler dere avfallet i egne søppelsekker, er det viktig å huske på å benytte den gjennomsiktige typen. Sorte sekker er ikke lenger tillatt og kan utløse gebyr. Gjenvinningsstasjonene tar heller ikke imot sorte sekker lenger.

Mest mulig kildesortering

Erfaring viser at kildesortering på store dugnader kan være vanskelig å gjennomføre. En årsak er at det krever flere typer beholdere og gjerne litt ekstra "disiplin" når mange er sammen om jobben.

Men selv om forskjellige typer avfall blir kastet i én og samme container, betyr ikke det at avfallet ikke blir gjenvunnet. Om man følger reglene for hva som ikke skal kastes i containeren, blir avfallet utnyttet til energi. Da vil miljøgevinsten kunne bli den samme som ved mer utstrakt kildesortering. 

Sorter ut EE-avfall, som batterier og lysstoffrør. Dette kan leveres hos forhandlere av slike produkter, i din lokale matbutikk dersom de har en egen sorteringsløsning eller til det kommunale gjenvinningsanlegget.

Veldig mange borettslag har nå egne beholdere for glass, flasker og metall, men dette kan også leveres på lokale miljøstasjoner.

På sortere.no finner du mye informasjon om hvordan forskjellige avfallstyper skal sorteres. Ha mobilen for hånden så dere kan slå opp hvis det dukker opp spørsmål under dugnaden.

Les mer: Slik har den nye nasjonale merkeordningen påvirket kildesorteringen

Oppskrift på dugnadsvafler 

Vafler hører med på en skikkelig dugnad. For mange er den sosiale biten - inkludert vaffelservering og selvsagt et par kopper kaffe - kanskje den viktigste grunnen til at de stiller opp. Vaffeloppskrift følger med i informasjonsmateriellet som vi har lenket til nederst i denne teksten.

Gjør dette før, under og etter dugnaden

  • Last ned informasjonsmateriell 
  • Lag en oversikt over hva som skal gjøres  
  • Send ut invitasjoner med tydelig informasjon om tid, sted og trygghetstiltak
  • Bestill containere og eventuelt annet utstyr, og ha plassering og tilgang i mente 
  • Skap stemning med servering av kaffe og vafler

Du kan laste ned en ferdig pakke som inneholder informasjonsmateriellet du trenger for å gjennomføre dugnaden på en enkel og profesjonell måte. Den inneholder plakat og innbydelser – og selvfølgelig en oppskrift på gode vafler!

Last ned informasjonsmateriell

 

Dette blogginnlegget ble sist publisert 9. mai 2023 og er senere oppdatert. 

Temaer: avfallshåndtering, dugnad i borettslag, vårrydding, vedlikehold i borettslag


Morten Frøid's photo

Av: Morten Frøid

Morten er markedssjef i Norsk Gjenvinning. Han har vært i gjenvinningsbransjen siden 1987, først som selvstendig næringsdrivende og senere med flere roller i Norsk Gjenvinning-konsernet siden 2000. Morten har vært leder for Norges Råvaregjenvinningsforening og deltar kontinuerlig i arbeid med å utvikle rammevilkår for gjenvinningsbransjen.

Epost

I Gjenvinningsbloggen ønsker vi å gi både virksomheter og privatpersoner interessant og relevant innhold om temaer som avfallshåndtering, kildesortering, materialgjenvinning og farlig avfall. Vi er en engasjert gjeng med ulik fagkompetanse som bidrar til bloggartikler som publiseres hver uke. Er det temaer du mener vi bør ta tak i, så gi oss et tips!

Bruk gjerne skjemaet til å melde deg på Gjenvinningsbloggen, så får du varsler om nytt innhold.

Besøk også vår hjemmeside www.ngn.no
New Call-to-action

Siste innlegg

Temaer

See all