Avfallshåndtering i den digitale tidsalderen

Av Morten Frøid 13. september 2016

pc_mobil_650x300.jpg

Den digitale tidsalderen har nådd avfallshåndteringen også. Nye løsninger gjør at du som kunde nå kan få både bedre oversikt og reduserte kostnader. I dagens blogginnlegg tar jeg for meg digitale nykommere som effektiviserer den delen av avfallshåndteringen som er knyttet til transport. Siden transportkostnadene ofte utgjør over halvparten av den totale tømmekostnaden, er det mye penger å spare her. Ta en kikk og bli oppdatert!

Sensor for fyllingsgrad

I dag er det mulig å installere sensorer i beholdere og containere. De vil gi deg beskjed når det blir fullt, eller nærmer seg behov for tømming. Den samme beskjeden sendes over til avfallsleverandørens kjørekontor som kan planlegge tømmerutene basert på denne informasjonen. Det betyr at du ikke trenger å tenke på bestillinger i det hele tatt.

Sensoren er såpass "smart" at den over tid vil lære seg avfallshistorikken, og bestille henting av avfall til rett tid. En optimalisert tømmefrekvens reduserer antall tømminger. Resultatet blir mer effektive oppdrag og færre biler på veiene. Positivt og grønt utslag både på utgiftssiden og for miljøet med andre ord. 

Fullmeldere

Komprimatorer kan også utstyres med såkalte fullmeldere som gir beskjed til driftsansvarlig eller kjørekontor om at det er i ferd med å bli fullt i beholderen eller komprimatoren. Smarte fullmeldere gjør at dere får utnyttet oppsamlingsutstyret maksimalt før avfallet blir hentet. 

Smarte avfallsbeholdere

St.Hanshaugen har som første bydel i Oslo tatt i bruk den smarte avfallsbeholderen Big Belly.  Den er koblet til nettet, og sender melding til driftsansvarlig når den er full og må tømmes. Det betyr mer effektiv avfallshåndtering, og kan redusere bydelens søppelhenting med opptil 80 prosentDisse beholderne egner seg godt for bedrifter også.

Pilotprosjekt

Fullmeldere i avfallskomprimatorer er fullt tilgjengelig, mens fullmeldere i containere og beholdere er noe vi har til utprøving. Sammen med flere store kunder gjennomfører vi for tiden et pilotprosjekt der målsettingen er å se hvordan dette kan komme både kunder og miljøet til gode. 

Bestilling på web og app

Vi i Norsk Gjenvinning har for lengst introdusert en løsning for kunder med bestilling på web og app. For deg innebærer det at du ikke lenger er avhengig av å måtte ringe for å bestille. Med en egen mobilapp for avfallshåndtering kan du gjøre unna bestillingen uansett hvor du befinner deg, og når på døgnet det måtte være. 

Det betyr spart tid og sparte kostnader. Dessuten minimeres risikoen for feil i forbindelse med bestillingene. Bruk av app gir deg også en oversikt over beholdere og containere som er utplassert. Du kan lese mer om løsningen på våre nettsider

GPS

Stadig flere av bilene våre har GPS-baserte system som effektiviserer henting og tømming av avfall. Sjåførene får fortløpende beskjed om steder og tidspunkt hvor det skal hentes forskjellige former for avfall. Slike system gjør også at bilene raskere kan omdirigeres til steder i nærheten av der de befinner seg.

Dette er i og for seg ikke utstyr du som kunde ser, men du vil forhåpentligvis merke det på service - og reduserte kostnader. Det bidrar også til bedre kontroll, da vi hele tiden har oversikt over hvor bilene befinner seg, og hvor lenge de er på hvert sted. Det gir deg som kunde dokumentasjon for fakturagrunnlag også. 

Elektronisk deklarering

Avfallsdeklarering har også med transport å gjøre. Bruker dere en avfallsleverandør, må avfallet være ferdig deklarert til henting. 

All deklarering av farlig avfall foregår nå - som du sikkert har fått med deg - elektronisk. Det er helt klart et framskritt som letter hverdagen for mange. Det gjør det mulig for deg å hente fram tidligere avfallshistorikk, samt å deklarere alt på riktig måte. Ikke minst forenkler det selve deklareringsarbeidet. Ta gjerne en titt på blogginnlegget "1. mai innfører myndighetene e-deklarering av farlig avfall: Slik løser du dette".

Er du klar for digital avfallshåndtering? Ta gjerne kontakt med oss hvis du ønsker å vite mer om nye løsninger, eller har andre spørsmål. Du kan også laste ned guiden vår nedenfor, eller ta en titt på denne temasiden hvor vi har samlet mye informasjon om hvordan du kan planlegge en best mulig avfallsløsning.

.

LAST NED GRATIS GUIDE: Guide for effektive og miljøriktige avfallsløsninger

Artikkelen er oppdatert 4.5.2018

Temaer: avfallshåndtering, mobile apper


Morten Frøid's photo

Av: Morten Frøid

Morten Frøid har vært i gjenvinningsbransjen siden 1987. Først som selvstendig næringsdrivende og fra år 2000 med ulike roller i Norsk Gjenvinning-konsernet. Fra 2003 har han hatt stilling som markedsdirektør i konsernet. Han har vært leder for Norges Råvaregjenvinningsforening og deltar kontinuerlig i arbeid med å utvikle rammevilkår for gjenvinningsbransjen på flere plan.

Epost

Norsk Gjenvinning er Norges største leverandør av gjenvinnings- og miljøtjenester. Våre tjenester omfatter bl.a. avfallshåndtering, metallgjenvinning, industriservice, farlig avfall, og mye mer. Hver uke publiserer vi nye innlegg her på Gjenvinningsbloggen. Følg oss gjerne!

Besøk også www.ngn.no
Guide for Effektive og Miljøriktige Avfallsløsninger

Siste innlegg

Temaer

se alle