7 tips for å planlegge avfallsrommet

Av Rune Jahnsen 25. juli 2017

Norsk_Gjenvinning_Planlegg-avfallsrommet_v2_32432159310.jpg

Vil du ha et avfallsrom som er brukervennlig og godt tilrettelagt for avfallshåndtering? Farger, planlegging og merking er viktige stikkord. Her er noen tips til hva du bør tenke på når du planlegger avfallsrommet.

1. Oversikt over avfallstyper

Lag først en oversikt over de viktigste avfallstypene som kastes. Denne oversikten kan du bruke når du skal planlegge, både med tanke på:

  • plassering av beholdere
  • hva som skal kildesorteres
  • hvilket utstyrsbehov dere har

2. Rommet må være rent, ryddig og tilgjengelig

Selv om det er et avfallsrom, bør det være en selvfølge at det er rent og ryddig. Det reduserer sjansen for at folk bare kaster ting på gulvet. Det bidrar også til et triveligere arbeidsmiljø. Har dere matavfall, må det være god ventilasjon og riktig temperatur. Beliggenhet er alfa og omega, rommet bør være lett tilgjengelig for alle som skal benytte det, også for renovatøren som skal hente avfallet.

Legg til rette for enkelt renhold. Hvordan er det med tilgjengelighet på vann, vask, såpe og avløp? Når det finnes i umiddelbar nærhet, blir renholdsarbeidet lettere. Hva slags underlag er det på gulvet? Epoxy-gulv blir ofte brukt i avfallsrom, det er slitesterkt og enkelt å vaske over.

3. Ha kontroll på avfallsmengder og tømmebehov

For å sikre at avfallsrommet forblir rent og ryddig, må avfallet tømmes før det blir overfylt. Det krever at du har kontroll på avfallsmengder og tømmebehov. Har dere faste tømminger i dag, eller varierer det? Hvis avfallshentingen skjer til forskjellige tider, bør du sikre deg at renovasjonsselskapet kan komme på kort varsel. 

4. Tydelig merking er viktig

Merking og skilting er avgjørende for å lykkes med kildesortering. Er det medarbeidere fra flere nasjoner på arbeidsplassen, blir dette ekstra viktig. Du bør derfor sørge for god merking og grundig opplæring slik at alle forstår hva slags avfall som skal hvor. Det gjør det enklere å kildesortere, og det nyter både arbeidsmiljøet og kostnadene knyttet til avfallshåndtering godt av. 

Les om merking og informasjonsprogram her 

5. Bruk farger

Flere kjøpesentre og virksomheter har positiv erfaring med bruk av fargede vegger i avfallsrommet. Det tydeliggjør forskjellen mellom avfallstypene. Beholderne plasseres langs de fargede veggene i en rekkefølge fra det som er lønnsomt å kildesortere, til det som er kostbart å kvitte seg med. Ved å være tydelig på at avfall, sortering og kostnader henger sammen, blir det mer bevissthet rundt det blant brukerne også. Det kan for eksempel gjøres slik:

  • Grønn vegg - disse avfallstypene har positiv verdi
  • Gul vegg - avfallstypene har ingen eller lave kostnader
  • Rød vegg - avfallstypene er kostnadsdrivende

På denne måten kan du øke sorteringsgraden på avfallet betraktelig. Det betyr igjen at dere kan spare både penger og tid. Dessuten er det sjelden feil å bruke farger - folk flest blir i godt humør av det!

Det er forøvrig også et poeng at dere ikke deler opp i for mange avfallstyper - da kan kildesorteringen fort bli for krevende å gjennomføre. 

6. Hva slags avfallsutstyr har dere behov for?

Hvilke typer beholdere og utstyr dere trenger, avhenger selvsagt av avfallstyper og avfallsmengde. Lover og lokale forskrifter legger også visse føringer for hvordan avfallsrommet må være. Dette gjelder særlig matavfall og oppbevaring av farlig avfall. Du kan lese mer om forskjellige avfallstyper her.

Tips: Les blogginnlegget Slik velger du rett kildesorteringsutstyr

Det gjelder å ha rett utstyr for at avfallsrommet skal fungere optimalt. Er målet å redusere antall tømminger, kan en komprimator være løsningen. Har dere mye papp og papiravfall, trenger dere kanskje en emballasjepresse. Har dere farlig avfall, er riktig oppsamlingsutstyr en selvfølge.  

7. Planlegg sammen

Som du ser, er det en del å tenke på. Er du usikker på hva som vil være den beste løsningen for virksomheten din, kan det være lurt å planlegge sammen med bedriftens leverandør av avfallstjenester.

Begynn med å skaffe deg oversikt og følg rådene ovenfor - resultatet kan bli et trivelig, brukervennlig og kostnadseffektivt avfallsrom.

Ønsker du å vite mer om rådgivning og servicetjenester? Besøk gjerne våre nettsider for ytterligere informasjon om hva vi kan hjelpe deg med. Vil du lese mer om hvordan du kan planlegge gode avfallsløsninger, kan du også laste ned guiden vår nedenfor, eller ta en titt på denne temasiden hvor vi har samlet mye informasjon om akkurat dette.

 LAST NED GRATIS GUIDE: Guide for effektive og miljøriktige avfallsløsninger

 

Dette blogginnlegget ble første gang publisert  29.3 2016, men har siden blitt oppdatert.

Temaer: avfallsløsninger


Rune Jahnsen's photo

Av: Rune Jahnsen

Rune Jahnsen har jobbet i Norsk Gjenvinning siden 1994. Først som selger for avdeling Oslo, og fra 1998 som Key Account Manager for konsernavtaler. Han jobber med utvikling av utstyr, merkeprogram og konsepter for våre kunder. Rune har ansvar for flere store nasjonale kunder, og har lang erfaring med tilrettelegging av avfallsløsninger med høy gjenvinningsgrad.

Epost

Norsk Gjenvinning er Norges største leverandør av gjenvinnings- og miljøtjenester. Våre tjenester omfatter bl.a. avfallshåndtering, metallgjenvinning, industriservice, farlig avfall, og mye mer. Hver uke publiserer vi nye innlegg her på Gjenvinningsbloggen. Følg oss gjerne!

Besøk også www.ngn.no
Guide for Effektive og Miljøriktige Avfallsløsninger

Siste innlegg

Temaer

se alle